Sylabus: 1. téma: Kdy, proč a jak zvolit kvalitativní výzkumnou strategii
- východiska (ontologická, epistemologická)
- charakteristiky
- odlišnosti od kvantitativního typu výzkumu
- role výzkumníka, reflexivita 2. téma: Jak na kvalitativní výzkum
- Výzkumný problém/cíl/otázky: vztah mezi problémem, cílem a výzkumnou otázkou, role výzkumné otázky, charakter výzkumných otázek a jak ji formulovat
- Role teoreticko-epistemologických východisek
- Projekt výzkumu: plánování procesu výzkumu
- Eticky realizovaný výzkum 3.-4. téma: Volba výzkumného designu:
- Narativní výzkum, Etnografie, Fenomenologický výzkum
- Případová studie, Zakotvená teorie, Diskurzivní analýza 5. téma: Jak zvolit vzorek, terén, případ … otázka zobecnění 6.-9. téma: Techniky konstrukce/sběru dat, datová triangulace
- Verbální data: typy rozhovorů, realizace rozhovorů
- Pozorování: zúčastněné pozorování, etnografický výzkum
- Nevtíravé p řístupy: dokumenty jako data, digitální a sociální média, data z archivu
- Kombinace dat, management výzkumu, situovanost, reflexivita 10.-11. téma: Analýza kvalitativních dat
- Přepis dat a management dat
- Různé typy analýzy dat
- Analýza s využitím segmentace a kódování
- Využití softwaru: Atlas.ti 12. téma: Psaní kvalitativní výzkumné zprávy
- Podoba a psaní závěrečné zprávy
- Kritéria kvality
Předmět nab ídne pokrytí základních otázek kvalitativní metodologie, jako jsou logika a cíl kvalitativních výzkumných strategií; etika výzkumu; logika a způsoby tvorby vzorku / výběru případu / terénu; zdroje dat a základní techniky tvorby dat (rozhovory, pozorování), základní analytické postupy (zejm. segmenace a kódování; Atlas.ti), principy interpretace a možnosti zobecnění; vybrané výzkumné designy (např. etnografie, narativní přístupy, diskurzivní přístupy, nevtíravé výzkumné přístupy atp.). Součastí přednášek budou ukázky aplikací jednotlivých postupů na vybraných výzkumných projektech.