Charles Explorer logo
🇨🇿

Kouzelná flétna aneb osvícenství a jeho dědictví v evropské společnosti a kultuře

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMHA39

Sylabus

* Literatura

Howard Chandler Robbins Landon, 1791: Mozart’s Last Year, London 1988, 1999.

Jan Assmann, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005.

Josef Haubelt, České osvícenství, Praha 1982.

Josef Petráň, Kalendář. Velký stavovský ples v Nosticově Národním divadle v Praze dne 12. září 1791, Praha 1988.

Jiří Kroupa, Alchymie štěstí. Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770-1810, Brno 2006.

Gerhard Splitt, Mozarts Musiktheater als Ort der Aufklärung: die Auseinandersetzung des Komponisten mit der Oper im josephinischen Wien, Freiburg im Breisgau 1998.  

* Sylabus 3. 10.

Úvod, rozdělení referátů   10. 10.

Fikční texty jako historické prameny očima nového historismu

Stephen Greenblatt, Podivuhodné střely, in: Nový historismus/New Historicism, ed. Jonathan Bolton, Brno 2007, s. 92-149.

Příběh a zápletka v Kouzelné flétně

Fred E. Baumann, Aesthetic Education in Mozart’s Magic Flute, in: Enlightenment and Secularism. Essays on the Mobilization of Reason, ed. Christopher Nadon, 2013, kap. 25.   17. 10.

Mozart, rok 1791 a opera Kouzelná flétna

Howard Chandler Robbins Landon, 1791: Mozart’s Last Year, London 1988, 1999, s. 122-147 (X. The Magic Flute), ref. Dukić 

Divadelní a hudební praxe v Praze, Vídni a habsburské monarchii na konci 18. století

Josef Petráň, Kalendář. Velký stavovský ples v Nosticově Národním divadle v Praze dne 12. září 1791, Praha 1988, s. 197-227 (Walzer).   24. 10.

České a moravské osvícenství a svobodné zednářství

Jiří Kroupa, Alchymie štěstí. Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770-1810, Brno 2006, s. 81-107, ref. Svoboda   7. 11.

Kdo je Sarasto aneb Osvícenský panovník a učenec

Derek Beales, Was Joseph II. an Enlightened Despot?, in: Týž, Enlightenment and Reform in Eighteenth-Century Europe, London-New York 2005, s. 262-286, ref. Čech 

Josef Haubelt, České osvícenství, Praha 1982, s. 291-312 (Ignác Born). ref. Kojanová

Pavel Bělina, Jiří Kaše, Jan P. Kučera, Velké dějiny zemí Koruny české X., 1740-1792, Praha 2001, s. 155-173.

Richard van Dülmen, Kultura a každodenní život v raném novověku 16.-18. století, III. Náboženství, magie, osvícenství, Praha 2006, s. 207-221 (V. Osvícenství a vzdělání, 1. Kritika a rozum).   14. 11.

Osvícenství, poznání a zasvěcení

Jessica Waldoff, The Music of Recognition: Operatic Enlightenment in ’The Magic Flute’, Music and Letters 75, 1994/2, s. 214-235. ref. Sychrová    21. 11.

„Všechno pro lid, nic skrze lid“

František Kutnar, Pohled české společnosti josefinské na lid, in: týž, Sociálně-myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na  český obrozenský lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948, s. 44-66, ref. Sukdolák.   28. 11.

Čí je kouzelná flétna?

Rose Rosengard Subotnik, Whose “Magic Flute?” Intimations of Reality at the Gates of the Enlightenment, 19th-Century-Music 15, 1991/2, s. 132-150. ref. Jelínek

Marianne Tettlebaum, Whose Magic Flute? Representations 102, 2008/1, s. 76-93. ref. Vacardová   5. 12.

Monostatos a Angelo Soliman aneb osvícenství a mimoevropské kultury

Angelo Soliman, ein Afrikaner in Wien, eds. Philipp Blom, Wolgang Kos, Wien 2011. 

Iris Wigger, Kathrin Klein, 'Bruder Mohr'. Angelo Soliman und der Rassismus der Aufklärung, in: Entfremdete Körper. Rassismus als Leichenschändung, (ed.) Wulf D. Hund, Bielefeld 2009, s. 81-115, ref. Říčář

Heather Morrison, Dressing Angelo Soliman, Eigthteenth-Century Studies 44, 2011/3, s. 361-382.   12. 12. výuka odpadá (přednáška Drážďany)   19. 12.

„Podřídit se vládě moudrých mužů“

Priscilla Stuckey, Light Dispells Darkness: Gender, Ritual, and Society in Mozart’s „The Magic Flute“, Journal of Feminist Study of Religion 11, 1995/1, s. 5-39. ref. Polcarová   9. 1.

Opera, egyptská mystéria a lidové divadlo

Jan Assmann, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005, s. 261-299. ref. Chlouba

Anotace

Dnes už zdaleka nerozumíme všem významům, které mohla opera jako Kouzelná flétna mít pro své současníky.

Pro někoho z nich byla pouze zábavnou zpěvohrou a pro někoho nesla symbolické poselství o změně společenského řádu. Stejně tak zcela nedohlédneme dopad osvícenství na každodenní život evropských společností od 18. století do dneška. Přiblížit se k možným dobovým významům Kouzelné flétny, ale především k dopadům osvícenství ve společenské praxi bude cílem tohoto semináře. Ačkoliv jeho představitelé vnímali osvícenství většinou jako odvrat od „starého“, půjde v semináři také o to ukázat kořeny a kontinuity osvícenství v raném novověku a jeho ne zcela jednoznačný přínos evropské modernitě.

Mozartova opera nám bude především jakýmsi obrazným vodítkem po oblastech společenského života, které osvícenství výrazně poznamenalo: poměr mezi citem, vášní a rozumem, vztah mezi mužem a ženou, pojetí veřejnosti, ospravedlnění světské moci aj. Neopomeneme ale ani společenské souvislosti Mozartovy tvorby zejména v habsburské monarchii. Těžiště kurzu však bude spočívat v projektech společenských změn a jejich uskutečňování v praxi, mezi něž patří reformy vládnutí a (trestního) práva, změny v oblasti správní, zdravotní, školské, náboženské, ale i obecně kulturně-civilizační (média, alfabetizace).

Kurz bude mít seminární charakter a bude se zakládat na četbě, referování a diskutování odborných monografií a studií v češtině a cizích jazycích.