Charles Explorer logo
🇬🇧

The Magic Flute - The Enlightenment and its Heritage in the European Society and Culture

Class at Faculty of Humanities |
YMHA39

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Literatura

Howard Chandler Robbins Landon, 1791: Mozart’s Last Year, London 1988, 1999.

Jan Assmann, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005.

Josef Haubelt, České osvícenství, Praha 1982.

Josef Petráň, Kalendář. Velký stavovský ples v Nosticově Národním divadle v Praze dne 12. září 1791, Praha 1988.

Jiří Kroupa, Alchymie štěstí. Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770-1810, Brno 2006.

Gerhard Splitt, Mozarts Musiktheater als Ort der Aufklärung: die Auseinandersetzung des Komponisten mit der Oper im josephinischen Wien, Freiburg im Breisgau 1998.  

* Sylabus 3. 10.

Úvod, rozdělení referátů   10. 10.

Fikční texty jako historické prameny očima nového historismu

Stephen Greenblatt, Podivuhodné střely, in: Nový historismus/New Historicism, ed. Jonathan Bolton, Brno 2007, s. 92-149.

Příběh a zápletka v Kouzelné flétně

Fred E. Baumann, Aesthetic Education in Mozart’s Magic Flute, in: Enlightenment and Secularism. Essays on the Mobilization of Reason, ed. Christopher Nadon, 2013, kap. 25.   17. 10.

Mozart, rok 1791 a opera Kouzelná flétna

Howard Chandler Robbins Landon, 1791: Mozart’s Last Year, London 1988, 1999, s. 122-147 (X. The Magic Flute), ref. Dukić 

Divadelní a hudební praxe v Praze, Vídni a habsburské monarchii na konci 18. století

Josef Petráň, Kalendář. Velký stavovský ples v Nosticově Národním divadle v Praze dne 12. září 1791, Praha 1988, s. 197-227 (Walzer).   24. 10.

České a moravské osvícenství a svobodné zednářství

Jiří Kroupa, Alchymie štěstí. Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770-1810, Brno 2006, s. 81-107, ref. Svoboda   7. 11.

Kdo je Sarasto aneb Osvícenský panovník a učenec

Derek Beales, Was Joseph II. an Enlightened Despot?, in: Týž, Enlightenment and Reform in Eighteenth-Century Europe, London-New York 2005, s. 262-286, ref. Čech 

Josef Haubelt, České osvícenství, Praha 1982, s. 291-312 (Ignác Born). ref. Kojanová

Pavel Bělina, Jiří Kaše, Jan P. Kučera, Velké dějiny zemí Koruny české X., 1740-1792, Praha 2001, s. 155-173.

Richard van Dülmen, Kultura a každodenní život v raném novověku 16.-18. století, III. Náboženství, magie, osvícenství, Praha 2006, s. 207-221 (V. Osvícenství a vzdělání, 1. Kritika a rozum).   14. 11.

Osvícenství, poznání a zasvěcení

Jessica Waldoff, The Music of Recognition: Operatic Enlightenment in ’The Magic Flute’, Music and Letters 75, 1994/2, s. 214-235. ref. Sychrová    21. 11.

„Všechno pro lid, nic skrze lid“

František Kutnar, Pohled české společnosti josefinské na lid, in: týž, Sociálně-myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na  český obrozenský lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948, s. 44-66, ref. Sukdolák.   28. 11.

Čí je kouzelná flétna?

Rose Rosengard Subotnik, Whose “Magic Flute?” Intimations of Reality at the Gates of the Enlightenment, 19th-Century-Music 15, 1991/2, s. 132-150. ref. Jelínek

Marianne Tettlebaum, Whose Magic Flute? Representations 102, 2008/1, s. 76-93. ref. Vacardová   5. 12.

Monostatos a Angelo Soliman aneb osvícenství a mimoevropské kultury

Angelo Soliman, ein Afrikaner in Wien, eds. Philipp Blom, Wolgang Kos, Wien 2011. 

Iris Wigger, Kathrin Klein, 'Bruder Mohr'. Angelo Soliman und der Rassismus der Aufklärung, in: Entfremdete Körper. Rassismus als Leichenschändung, (ed.) Wulf D. Hund, Bielefeld 2009, s. 81-115, ref. Říčář

Heather Morrison, Dressing Angelo Soliman, Eigthteenth-Century Studies 44, 2011/3, s. 361-382.   12. 12. výuka odpadá (přednáška Drážďany)   19. 12.

„Podřídit se vládě moudrých mužů“

Priscilla Stuckey, Light Dispells Darkness: Gender, Ritual, and Society in Mozart’s „The Magic Flute“, Journal of Feminist Study of Religion 11, 1995/1, s. 5-39. ref. Polcarová   9. 1.

Opera, egyptská mystéria a lidové divadlo

Jan Assmann, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005, s. 261-299. ref. Chlouba

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Dnes už zdaleka nerozumíme všem významům, které mohla opera jako Kouzelná flétna mít pro své současníky.

Pro někoho z nich byla pouze zábavnou zpěvohrou a pro někoho nesla symbolické poselství o změně společenského řádu. Stejně tak zcela nedohlédneme dopad osvícenství na každodenní život evropských společností od 18. století do dneška. Přiblížit se k možným dobovým významům Kouzelné flétny, ale především k dopadům osvícenství ve společenské praxi bude cílem tohoto semináře. Ačkoliv jeho představitelé vnímali osvícenství většinou jako odvrat od „starého“, půjde v semináři také o to ukázat kořeny a kontinuity osvícenství v raném novověku a jeho ne zcela jednoznačný přínos evropské modernitě.

Mozartova opera nám bude především jakýmsi obrazným vodítkem po oblastech společenského života, které osvícenství výrazně poznamenalo: poměr mezi citem, vášní a rozumem, vztah mezi mužem a ženou, pojetí veřejnosti, ospravedlnění světské moci aj. Neopomeneme ale ani společenské souvislosti Mozartovy tvorby zejména v habsburské monarchii. Těžiště kurzu však bude spočívat v projektech společenských změn a jejich uskutečňování v praxi, mezi něž patří reformy vládnutí a (trestního) práva, změny v oblasti správní, zdravotní, školské, náboženské, ale i obecně kulturně-civilizační (média, alfabetizace).

Kurz bude mít seminární charakter a bude se zakládat na četbě, referování a diskutování odborných monografií a studií v češtině a cizích jazycích.