* Literatura
Howard Chandler Robbins Landon, 1791: Mozart’s Last Year, London 1988, 1999.
Jan Assmann, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005.
Josef Haubelt, České osvícenství, Praha 1982.
Josef Petráň, Kalendář. Velký stavovský ples v Nosticově Národním divadle v Praze dne 12. září 1791, Praha 1988.
Jiří Kroupa, Alchymie štěstí. Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770-1810, Brno 2006.
Gerhard Splitt, Mozarts Musiktheater als Ort der Aufklärung: die Auseinandersetzung des Komponisten mit der Oper im josephinischen Wien, Freiburg im Breisgau 1998.
* Sylabus 3. 10.
Úvod, rozdělení referátů 10. 10.
Fikční texty jako historické prameny očima nového historismu
Stephen Greenblatt, Podivuhodné střely, in: Nový historismus/New Historicism, ed. Jonathan Bolton, Brno 2007, s. 92-149.
Příběh a zápletka v Kouzelné flétně
Fred E. Baumann, Aesthetic Education in Mozart’s Magic Flute, in: Enlightenment and Secularism. Essays on the Mobilization of Reason, ed. Christopher Nadon, 2013, kap. 25. 17. 10.
Mozart, rok 1791 a opera Kouzelná flétna
Howard Chandler Robbins Landon, 1791: Mozart’s Last Year, London 1988, 1999, s. 122-147 (X. The Magic Flute), ref. Dukić
Divadelní a hudební praxe v Praze, V ídni a habsburské monarchii na konci 18. století
Josef Petráň, Kalendář. Velký stavovský ples v Nosticově Národním divadle v Praze dne 12. září 1791, Praha 1988, s. 197-227 (Walzer). 24. 10.
České a moravské osvícenství a svobodné zednářství
Jiří Kroupa, Alchymie štěstí. Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770-1810, Brno 2006, s. 81-107, ref. Svoboda 7. 11.
Kdo je Sarasto aneb Osvícenský panovník a učenec
Derek Beales, Was Joseph II. an Enlightened Despot?, in: Týž, Enlightenment and Reform in Eighteenth-Century Europe, London-New York 2005, s. 262-286, ref. Čech
Josef Haubelt, České osvícenství, Praha 1982, s. 291-312 (Ignác Born). ref. Kojanová
Pavel Bělina, Jiří Kaše, Jan P. Kučera, Velké dějiny zemí Koruny české X., 1740-1792, Praha 2001, s. 155-173.
Richard van Dülmen, Kultura a každodenní život v raném novověku 16.-18. století, III. Náboženství, magie, osvícenství, Praha 2006, s. 207-221 (V. Osvícenství a vzdělání, 1. Kritika a rozum). 14. 11.
Osvícenství, poznání a zasvěcení
Jessica Waldoff, The Music of Recognition: Operatic Enlightenment in ’The Magic Flute’, Music and Letters 75, 1994/2, s. 214-235. ref. Sychrová 21. 11.
„Všechno pro lid, nic skrze lid“
František Kutnar, Pohled české společnosti josefinské na lid, in: týž, Sociálně-myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na český obrozenský lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948, s. 44-66, ref. Sukdolák. 28. 11.
Čí je kouzelná flétna?
Rose Rosengard Subotnik, Whose “Magic Flute?” Intimations of Reality at the Gates of the Enlightenment, 19th-Century-Music 15, 1991/2, s. 132-150. ref. Jelínek
Marianne Tettlebaum, Whose Magic Flute? Representations 102, 2008/1, s. 76-93. ref. Vacardová 5. 12.
Monostatos a Angelo Soliman aneb osvícenství a mimoevropské kultury
Angelo Soliman, ein Afrikaner in Wien, eds. Philipp Blom, Wolgang Kos, Wien 2011.
Iris Wigger, Kathrin Klein, 'Bruder Mohr'. Angelo Soliman und der Rassismus der Aufklärung, in: Entfremdete Körper. Rassismus als Leichenschändung, (ed.) Wulf D. Hund, Bielefeld 2009, s. 81-115, ref. Říčář
Heather Morrison, Dressing Angelo Soliman, Eigthteenth-Century Studies 44, 2011/3, s. 361-382. 12. 12. výuka odpadá (přednáška Drážďany) 19. 12.
„Podřídit se vládě moudrých mužů“
Priscilla Stuckey, Light Dispells Darkness: Gender, Ritual, and Society in Mozart’s „The Magic Flute“, Journal of Feminist Study of Religion 11, 1995/1, s. 5-39. ref. Polcarová 9. 1.
Opera, egyptská mystéria a lidové divadlo
Jan Assmann, Die Zauberflöte. Oper und Mysterium, München 2005, s. 261-299. ref. Chlouba
Dnes už zdaleka nerozumíme všem významům, které mohla opera jako Kouzelná flétna mít pro své současníky.
Pro někoho z nich byla pouze zábavnou zpěvohrou a pro někoho nesla symbolické poselství o změně společenského řádu. Stejně tak zcela nedohlédneme dopad osvícenství na každodenní život evropských společností od 18. století do dneška. Přiblížit se k možným dobovým významům Kouzelné flétny, ale především k dopadům osvícenství ve společenské praxi bude cílem tohoto semináře. Ačkoliv jeho představitelé vnímali osvícenství většinou jako odvrat od „starého“, půjde v semináři také o to ukázat kořeny a kontinuity osvícenství v raném novověku a jeho ne zcela jednoznačný přínos evropské modernitě.
Mozartova opera nám bude především jakýmsi obrazným vodítkem po oblastech společenského života, které osvícenství výrazně poznamenalo: poměr mezi citem, vášní a rozumem, vztah mezi mužem a ženou, pojetí veřejnosti, ospravedlnění světské moci aj. Neopomeneme ale ani společenské souvislosti Mozartovy tvorby zejména v habsburské monarchii. Těžiště kurzu však bude spočívat v projektech společenských změn a jejich uskutečňování v praxi, mezi něž patří reformy vládnutí a (trestního) práva, změny v oblasti správní, zdravotní, školské, náboženské, ale i obecně kulturně-civilizační (média, alfabetizace).
Kurz bude mít seminární charakter a bude se zakládat na četbě, referování a diskutování odborných monografií a studií v češtině a cizích jazycích.