Charles Explorer logo
🇨🇿

Mezi perzekucí a rezistencí. Romové v dějinách 20. století

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMHA43

Sylabus

16. 2. výuka se nekoná 23. 2. Úvodní hodina- představení, rozdělení referátů, vymezení pojmů (Romové a Sintové, „cikáni“ atd.) 2.3. Romové/“cikáni“ a historické bádání: od „cikánologie“ ke kritickým romistickým studiímPovinná četba:1) CTIBOR NEČAS, Romové na Moravě a ve Slezsku (1740-1945), Brno 2005, s. 7-10. (Otázka: z jaké teroreticko-metodologické pozice vychází ve své knize Ctibor Nečas?)2) Prohlášení Pražského fóra pro romské dějiny 9. 3. Procesy modernizace a industrializace, formování národní ekonomiky, trhu práce a kategorie: „poctiví nezaměstnaní“ vs. „práce se štítících“Referáty:SIGRID WADAUER, Establishing Distinctions: Unemployment versus Vagrancy in Austria from the Late Nineteenth Century to 1938, International Review of Social History 56/2011, s. 31–70 Nina ChrenkováPovinná četba:VÁCLAV HOLEK, Paměti. Společná cesta české a německé sociální demokracie koncem devatenáctého století, Praha 2011, s. 13-14 (obraz "cikánů"), 31-35 (kradení dříví) a 45-53 (žebrání)soubor s názvem Hodina 9. 3. 2021 - archivní materiály 16. 3. Proticikánská legislativa a liberální národní státReferát:BEATE ALTHAMMER, Roaming Men, Sedentary Women? The Gendering of Vagrancy Offenses in Nineteenth-Century Europe, Journal of Social History 51/2018, s. 736–759 Klára JurkováPovinná četba:soubor s názvem Hodina 16. 3. 2021 - archivní materiály (1. článek Hanebné psaní některých časopisů z periodika Kotva; 2. rozhodnutí žádostí o povolení k provozování ...; 3. rozhodnutí Okresního úřadu v Písku o postihu Ondřeje Růžičky) 23. 3. Československý zákon „o potulných cikánech“ z roku 1927 jako „prostředek boje proti vrozenému nomadismu“Referát:MARTINE KALUSZYNSKI, Republican Identity: Bertillonage as Government Technique, in: Documenting Individual Identity. The Development of State Practices in the Modern World, (edd.) Jane Caplan, John Torpey, Oxford 2001, s. 123–138 Martin ProcházkaMARTIN FAFEJTA, "Cikáni" - rasa nebo způsob života? Sociální studia 4/2007, s. 93-111 Eliška MatouškováPovinná četba:soubor s názvem Hodina 23. 3. 2023 - povinná četba (1. rozhodnutí žádostí o povolení k provozování žebráckých licencí; 2. rozhodnutí Okresního úřadu v Písku o postihu Ondřeje Růžičky) 30. 3. „Cikáni“ jako předmět československé kriminologie: „ne-/napravitelní“Referáty:PETER BECKER, The Criminologists´ Gaze at the Underworld. Toward an Archeology of Criminological Writing, in: Criminals and Their Scientists. The HIstory of Criminology in International Perspective, Washington 2006, s. 105-133 Valérie ŠlajerováPETER WIDMAN, The Campaign against the Restless: Criminal Biology and the Stigmatization of the Gypsies 1890–1960, in: The Roma: a minority in Europe. Historical, political and social perspectives, (edd.) Roni Stauber, Raphael Vago, Budapest 2007, s. 19–29 Lenka HanulováPovinná četba:soubor s názvem povinna cetba 30. 3. 2023 (jedná se o ukázku vzoru "cikánského evidenčního listu" a článek s názvem Potulní cikáni z časopisu Bezpečnostní služba, u kterého věnujte pozornost hlavně připojené poznámce redakce časopisu) 6. 4. Výuka se nekoná - děkanské volno 13. 4. Mezi emancipací a asimilací: národnostní školství, speciální pedagogika a eugenika referáty: 1) BRIGID O´KEEFE, New Soviet Gypsies. Nationality, performance and selfhood in the early Soviet Union, Toronto 2013, s. 27-65 Bedřich Zuzánek 2) BRIGID O´KEEFE, New Soviet Gypsies. Nationality, performance and selfhood in the early Soviet Union, Toronto 2013, s. 66-102 Ryzáková Anna

Povinná četba:Josef Šimek, Školy pro cikánské děti, Věstník pedagogický 14/1936, s. 352-355soubor s názvem Marie Nováková - fotografie výběr (instrukce: podívejte se na sérii fotografií, které antropoložka Nováková pořídila v romské osadě v Užhorodu v roce 1938, a zamyslete se, jakým způsobem jsou inscenovány/co říkají) 20. 4. Romové a Sintové: heterogenita a aktérstvíReferáty:PAOLA TREVISAN, Austrian "Gypsies" in the Italian Archives. Historical Etnography on Multiple Border Crossings at the Beginning of the Twentieth Century, Focaal - Journal of Global and Historical Anthropology 87/2020, s. 61-74 Kateřina HoláADÈLE SUTRE, “They Give a History of Wandering Over the World”. A Romani Clan’s Transnational Movement in the Early 20th Century, Quaderni Storici 69/2017, s. 471–498 Maria BuckulčíkováPovinná četba:ELENA LACKOVÁ, Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Podle vyprávění autorky zpracovala, do češtiny přeložila a předmluvu napsala Milena Hübschmannová, Praha 2010, s. 43-47 (Jak jsme se živili); s. 53-54 (Čím jsme jedli a co jsme jedli); s. 54-56 (Kalemardo); s. 77-78 (Škola). 27. 4. Romský holokaust/genocida Romů a Sintů I.Referát:TARA ZAHRA, “Condemned to Rootlessness and Unable to Budge”: Roma, Migration Panics and Internment in the Habsburg Empire, American Historical Review 122/2017, s. 702–726 Kateřina KiedrońováPovinná četba:soubor s názvem Hodina 27. 4. 2021 - archivni materialy 4. 5. Romský holokaust/genocida Romů a Sintů II.Referáty:CTIBOR NEČAS, Cikánský tábor v Letech u Písku (1942-1943), Jihočeský sborník historický 1 a 3/1973, s. 42-47 a 146-161 Tereza ŠubrtováMARKUS PAPE, A nikdo vám nebude věřit. Dokument o koncentračním táboře Lety u Písku, Praha 1997, s. 11-31 a 117-127 Edmund TrubáčekPovinná četba:Jan Tesař/Josef Serinek, Česká cikánská rapsodie, díl I, Praha 2016, s. 44-59 a díl II, s. 36-53 (Komentáře) 11. 5. Dis-/kontinuity I.projekce dokumentu ČT s názvem Zatajené dopisy (https://www.ceskatelevize.cz/porady/10871537383-zatajene-dopisy/414235100021004/) a společná diskuze 18. 5. Di-/kontinuity II.Referáty:CELIA DONERT, The Rights of the Roma. The Struggle for Citizenship in Postwar Czechoslovakia, Cambridge 2017, s. 115-142 Anna DvořáčkováMATĚJ SPURNÝ, Nejsou jako my. Česká společnost a menšiny v pohraničí (1945-1960). Praha 2011, s. 237-285 Hana Knollová+ závěrečná diskuze/reflexe kurzu

Anotace

Hlavním cílem kurzu je nabídnout vhled jak do minulého, tak především do současného bádání, které se rozmanitými způsoby vztahuje k Romům či „cikánům“ jako předmětu historického výzkumu – ať už se přitom jedná o natolik odlišné perspektivy, jako jsou například dějiny proticikánských politik, formování etno-emancipačního hnutí či psaní romských historií. Kurz dané téma představí nikoliv jako okrajový přívažek velkých dějinných narativů 20. století (dějiny moderní Evropy, české moderní dějiny apod.), nýbrž jako podnětné pole pro studium klíčových fenoménů moderní společnosti jako je formování moderních evropských národních států, občanská práva, instituce právního státu, vývoj a uplatňování expertního vědění, role násilí, holocaust atd., ba dokonce významných metodologických otázek jako je konceptualizace aktérského jednání.

Primárně se budeme pohybovat v 1. polovině 20. století a z geografického hlediska bude hlavním těžištěm území meziválečného Československa, avšak půjde nám o širší kontextualizaci do dějin střední a východní Evropy od konce 19. století do současnosti. V kurzu budeme pracovat jak se sekundární literaturou, tak s různými typy pramenů, a tudíž budeme rozvíjet schopnosti kritického čtení a interpretace textů.