Charles Explorer logo
🇬🇧

Beyond Historical Anthropology: the Challenges of Postcolonial Thought, Environmental History, Animal Studies, and the Category of Dis-/Ability

Class at Faculty of Humanities |
YMHA49

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

22. 2. výuka se nekoná 29.2. úvodní hodina, aneb o historické antropologii (představení kurzu, cílů, podmínky atestace apod.) 7. 3. Postkoloniální myšlení I. (Subalterní studia)

Ranajit Guha, Chandra´s Death, in: A Subaltern Studies Reader, 1986-1995, ed. Ranajit Guha, Minneapolis 1997, s. 34-62 14. 3. Postkoloniální myšlení II.Gayatri Chakravorty Spivak, Can the Subaltern Speak?, in: Marxism and the Interpretation of Culture, ed. Cary Nelson, Lawrence Grossberg, Basingstoke 1988, s. 271-313 21. 3. Disability Studies I.Kateřina Kolářová, Disability studies: Jiný pohled na „postižení“, in: Jinakost – Postižení – Kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hedikepu. Antologie textů z oboru disability studies, ed. Kateřina Kolářová, Praha 2012, s. 11-30 28. 3. děkanské volno 4. 4. Disability Studies II.Lucie Storchová, „Z našich neúplných těla vystryskovala chuť k práci“. Gender, normalita a produktivita v autobiografickém psaní prvorepublikových „bezrukých zázraků“, Dějiny – Teorie – Kritika 7/2011, s. 238-260 11. 4. Disability Studies III.Harlan Lane, Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity, Praha 2013, s. 23-48 18. 4. Animal Studies I.Sherry Olson, The Urban Horse and the Shaping of Montreal, 1840-1914, in: Animal Metropolis. Histories of Human-Animal Relations in urban Canada (eds. J. Dean, D. Ingram, Ch. Sethna), Calgary 2017, s. 57-86 25. 4. Animal Studies II.Hilda Kean, Challenges for Historians Writing Animal-Human History: What Is Really Enough? Anthrozoös 25/2012, s. 57-72 https://doi.org/10.2752/175303712X13353430377011 2. 5. Enviromentální dějiny I.Matěj Spurný, Most do budoucnosti. Laboratoř socialistické modernity na severu Čech, Praha 2016, (bude upřesněno) 9. 5. Enviromentální dějiny II.Dipesh Chakrabarty, The Climate of History: Four Theses, Critical Inquiry 35/2009, s. 197-222 16. 5. Závěrečná hodina+ společná diskuze nad tématy a reflexe kurzu

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Během posledních dvou desetiletí čelí nejen historické, nýbrž obecně sociálně vědní bádání mnohým novým výzvám. Šíření a recepce autorek a autorek spojených s proudem postkoloniálního myšlení či subalterních studií, vzestup zájmu o enviromentální témata, současně kladení otázek po vztahu člověka a zvířat nebo postupná institucionalizace disability studies představují jen některé z impulzů, které spojuje kritický náhled jak na dosavadní bádání, tak i směrem do současného světa. Jak se s těmito podněty vyrovnává soudobá historiografie?

Jedná se o zcela nové přístupy anebo je lze vnímat jako širší součást dynamicky se rozvíjejícího paradigmatu kulturních dějin, ba dokonce historické antropologie? Cílem kurzu je nabídnout studentům základní vhled do potenciálně nových přístupů a trendů současné historiografie. Pozornost přitom bude zaměřena pouze na vybrané výzvy kulturních dějin a s nimi související otázky.