Charles Explorer logo
🇬🇧

Popular Culture and Leisure in the 19th-20th Century

Class at Faculty of Humanities |
YMHAZS1819

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučující: Mgr. Filip Herza, Ph.D. filip.herza@fhs.cuni.cz  

Požadavky na zápočet:

- pravidelná účast (2/3)

- prezentace a aktivita v hodinách

- závěrečná reflexe   

Předběžný program (bude doladěn po dohodě s účastníky kurzu):  2.10. úvod  9.10. případové studie 1: a) Dechovka - David Jelínek, b) Konzumní společnost - Josef Řičář

Lubomír TYLLNER. Dechovka, aneb mezi folklorem, tradicí a kýčem. In Lidová kultura v kulturním vývoji České republiky (1918 - 1998). Strážnice 1999, s. 36-44.

Martin FRANC. Coca-Cola je zde!: aneb Konzumní společnost v Československu? In: 1968 : Pražské jaro 1968: občanská společnost, média, přenos politických a kulturních procesů. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2011 s. 133-142. 16.10. teoretizace 1: Koncept "populárního" a tradice Culture Studies - Jakub Jenč

Stuart HALL. Notes on Deconstructing "the Popular". In: Culture Studies Reader (chapter 45), s. 508-518. 23.10. případové studie 2: Městský folklór a legendy v 1. pol. 19. století (Pérák, fantomové a duchové) - Tereza Sitterová, Michaela Vavřinová

Petr JANEČEK. Od monstra k superhrdinovi: Pérák v dynamice kulturní a komunikativní paměti. In: BÍLEK, Petr A a Josef ŠEBEK. Česká populární kultura: transfery, transponování a další tranzitní procesy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017, s. 69-97. 30.10. teoretizace 2: Distinkce - Karin Humlová

Pierre BOURDIEU. Distinction: a social critique of the judgement of taste. Přeložil Richard NICE. Cambridge: Harvard University Press, 1984. (výběr) 6.11. případové studie 3: Braková literatura (a kampaně proti braku) - Tereza Matoušková

JANÁČEK, Pavel a Miroslav ČERVENKA. Literární brak: operace vyloučení, operace nahrazení, 1938-1951. Brno: Host, 2004. (17-20, 20-32, 32-39, 55-59) 13.11. teoretizace 3: Feministická studia populární kultury - Pavla Nováková

Lana F. RAKOW. Feminist Approaches to Popular Culture. In: Culture Studies Reader (chapter 18), s. 183-198. 20.11. případová studie 4: Normalizační seriály - Kristýna Vacardová

Paulina BREN. Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia, 2013. (vybrané kapitoly: Bren_1 a Bren_2) 27.11. zrušeno  4.12. teoretizace 4: Hegemonie, ideologie, každodennost

Antonio GRAMSCI, Hegemonie (úryvek). In: Culture Studies Reader. Daniela Mazlová

Jakub MACHEK. Populární kultura a státní socialismus. In Forum Historiae, 2013, roč. 7, č. 1. Pavel Čech 11.12. případové studie 5: Spartakiády / Normalizační každodennost - Adéla Sychrová

Petr ROUBAL. Tělo národa: Československé spartakiády z pohledu genderu. In: HAVELKOVÁ, Hana, Libora OATES-INDRUCHOVÁ, Barbara HAVELKOVÁ, et al. Vyvlastněný hlas: proměny genderové kultury české společnosti 1948-1989. Praha: Sociologické nakladatelství, 2015.   18.12. teoretizace 6: Subkultury - Marcela Bezoušková

KOLÁŘOVÁ, Marta a ORAVCOVÁ, Anna. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. (úvodní kapitola) 8.1. případové studie 6: Subkultury a násilí v pozdním socialismu, Hipsteři - Barbora Pauli

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V kurzu se seznámíme s různými teoretickými přístupy a konceptualizacemi populární kultury, s důrazem na moderní (masovou) populární kulturu, která se vyvinula v průběhu industrializace, urbanizace a souvisejících proměn evropské společnosti v 19. a 20. století. Různá média, produkty a každodenní praxe, spojené s populární kulturou, nás budou zajímat především v tom ohledu, jak vytvářely prostor k ideologickému vyjednávání mocenských vztahů a identit v rychle se proměňující společnosti.

Z této perspektivy budeme v průběhu semestru sledovat řadu moderních pop-kulturních fenoménů jako: masový (bulvární) tisk, populární (brakovou) literaturu, světové výstavy, rádiové vysílání, kino a televize, ale také turismus, sport a různé „volnočasové“ aktivity. Vzhledem k stále intenzivnější propojenosti světa, na níž se od konce 19. století výrazně podílela právě také pop-kultura, bude kurz koncipován transnacionálně, s důrazem na globální procesy kulturní výměny a překladu.

Pozornost bude nicméně věnována také možnostem zkoumání populární kultury v českých zemích.