Charles Explorer logo
🇬🇧

History of European culture and education II.

Class at Faculty of Humanities |
YMKDE002

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Humboldtovské reformy; 2.

Proměny alfabetisace, vzdělanosti a vědy v předbřeznové Evropě; 3. Doba zásadních reforem 1848-1873; 4.

Kulturní a vzdělanostní ideály 19. století: upevňování panství meritokratických elit; 5. Židé: kulturní a vzdělanostní emancipace, vědecká dominance, akademický antisemitismus 19. a 20. století; 6. University, techniky a moderní věda od II. poloviny 19. století; 7. Řádní profesoři, soukromí docenti, vysokoškolští studenti, gymnasisté; 8. Ženská kulturní a vzdělanostní emancipace; 9.

Proměny kultury a vzdělanosti jako sociálního fenoménu okolo roku 1900 - utváření evropské komunikační sítě vědy; 10. Přechod od dominance kultury slova k vizuální kultuře; 11.

Evropa a americké university; 12. Vzdělanost a I. světová válka: selhání intelektuálů, meziválečná vzdělanostní a vědecká modernizace; 13.

Evropské a německé university a nacismus - vzestup USA z křeče kulturní Evropy; 14. Stav poválečné kultury a vzdělanosti: období rekonstrukce; 15.

Nesnadný návrat k tradici avantgardy - kultura a nacionalismus; 16. Poválečná doba čistek a nových začátků; 17.

Amerikanizace versus sovětizace tradiční evropské kultury a vědy; 18. Zlatá nebo traumatická léta padesátá? Nedostatkem vnucená modernizace na západě i východě; 19.

Proměny 60. let: otevření vzdělanostních struktur, feminisace, kulturní amerikanizace; 20. Studentská revolta 60. let jako světový fenomén; 21.

Evropa pod šifrou 1968; 22. Česká vzdělanost a věda pod knutou normalizace: Nesvobodná universita jako evropský fenomén?; 23. Krize tradičních universit a tradičního západoevropského kulturního modelu od 70. let; 24.

Evropský vzdělanostní rok 1988/1989: obnova struktur na východě (i na západě?); 25. Bologna 1999 a co na ni svést; 26.

Kultura a vzdělání ve věku komputerů a internetu: Vzdělání a kultura na počátku 21. století - co zbylo, co začíná. * Povinná literatura: - Pešek, Jiří (ed.). Univerzity a vzdělání.

Konsolidace vládnutí a podnikání v České republice a v Evropské unii III., Praha 2002. - Rüegg, Walter (ed.), A history of the university in Europe, Vol. 3, Universities in the nineteenth and early twentieth centuries, Cambridge University Press, 2004. - Rüegg, Walter (ed.). A history of the university in Europe.

Vol. 4, Universities since 1945, Cambridge University Press 2011. * Doporučená literatura: - Kafka, František -Petráň, Josef (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy III. 1802-1918, Praha 1997. - Kafka, František -Petráň, Josef (ed.).

Dějiny Univerzity Karlovy IV. 1918-1990, Praha 1998. - Pešek, Jiří. Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století, ČČH 92.1994, s. 104-121. - Pešek, Jiří.

Ve znamení kontinuity: Nad novou literaturou k dějinám německých a rakouských universit let 1933-1945 (1950), AUC Studia territorialia III. 2001, s. 151-188. - Ratajová, Jana a kol. Pražský student.

Univerzitní studenti v dějinách Prahy, Praha 2008. - Schorske Carl E. Vídeň na přelomu století, Brno 2000.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Druhá část dvouletého předmětu věnovaného vývoji, resp. proměnám modu evropské vzdělanosti od starověku po současnost. V zimním semestru je sledováno období od humboldtovských reforem a kulturních ideálů, (i v

Prusku) ovlivněných duchem svobody a potřeby občanské vzdělanostní (více či méně) rovnosti, k vytváření nových elitních struktur moderních universit, mj. center moderní vědy. Rozvoj moderní vědy, školství, osvěty i široce recipované a žité kultury byl drasticky přerušen nacistickou antiliberální a rasistickou politikou a pokusem o vymazání velké části evropské kultury i jejích nositelů z mapy Evropy. V letním semestru kurs sleduje cestu z trosek válkou zničené a o část vzdělanostních elit připravené Evropy k dnešnímu postkulturnímu, jako trvalá blahobytná krize vnímanému stavu. Ukazuje přitom zásadní proměnu pojmu i náplně kultury v souvislostech s koncepty vzdělanostní emancipace, společenské role a prestiže kulturní kompetence a vzdělání.