1. Humboldtovské reformy; 2.
Proměny alfabetisace, vzdělanosti a vědy v předbřeznové Evropě; 3. Doba zásadních reforem 1848-1873; 4.
Kulturní a vzdělanostní ideály 19. století: upevňování panství meritokratických elit; 5. Židé: kulturní a vzdělanostní emancipace, vědecká dominance, akademický antisemitismus 19. a 20. století; 6. University, techniky a moderní věda od II. poloviny 19. století; 7. Řádní profesoři, soukromí docenti, vysokoškolští studenti, gymnasisté; 8. Ženská kulturní a vzdělanostní emancipace; 9.
Proměny kultury a vzdělanosti jako sociálního fenoménu okolo roku 1900 - utváření evropské komunikační sítě vědy; 10. Přechod od dominance kultury slova k vizuální kultuře; 11.
Evropa a americké university; 12. Vzdělanost a I. světová válka: selhání intelektuálů, meziválečná vzdělanostní a vědecká modernizace; 13.
Evropské a německé university a nacismus - vzestup USA z křeče kulturní Evropy; 14. Stav poválečné kultury a vzdělanosti: období rekonstrukce; 15.
Nesnadný návrat k tradici avantgardy - kultura a nacionalismus; 16. Poválečná doba čistek a nových začátků; 17.
Amerikanizace versus sovětizace tradiční evropské kultury a vědy; 18. Zlatá nebo traumatická léta padesátá? Nedostatkem vnucená modernizace na západě i východě; 19.
Proměny 60. let: otevření vzdělanostních struktur, feminisace, kulturní amerikanizace; 20. Studentská revolta 60. let jako světový fenomén; 21.
Evropa pod šifrou 1968; 22. Česká vzdělanost a věda pod knutou normalizace: Nesvobodná universita jako evropský fenomén?; 23. Krize tradičních universit a tradičního západoevropského kulturního modelu od 70. let; 24.
Evropský vzdělanostní rok 1988/1989: obnova struktur na východě (i na západě?); 25. Bologna 1999 a co na ni svést; 26.
Kultura a vzdělání ve věku komputerů a internetu: Vzdělání a kultura na počátku 21. století - co zbylo, co začíná. * Povinná literatura: - Pešek, Jiří (ed.). Univerzity a vzdělání.
Konsolidace vládnutí a podnikání v České republice a v Evropské unii III., Praha 2002. - Rüegg, Walter (ed.), A history of the university in Europe, Vol. 3, Universities in the nineteenth and early twentieth centuries, Cambridge University Press, 2004. - Rüegg, Walter (ed.). A history of the university in Europe.
Vol. 4, Universities since 1945, Cambridge University Press 2011. * Doporučená literatura: - Kafka, František -Petráň, Josef (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy III. 1802-1918, Praha 1997. - Kafka, František -Petráň, Josef (ed.).
Dějiny Univerzity Karlovy IV. 1918-1990, Praha 1998. - Pešek, Jiří. Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století, ČČH 92.1994, s. 104-121. - Pešek, Jiří.
Ve znamení kontinuity: Nad novou literaturou k dějinám německých a rakouských universit let 1933-1945 (1950), AUC Studia territorialia III. 2001, s. 151-188. - Ratajová, Jana a kol. Pražský student.
Univerzitní studenti v dějinách Prahy, Praha 2008. - Schorske Carl E. Vídeň na přelomu století, Brno 2000.
Druhá část dvouletého předmětu věnovaného vývoji, resp. proměnám modu evropské vzdělanosti od starověku po současnost. V zimním semestru je sledováno období od humboldtovských reforem a kulturních ideálů, (i v
Prusku) ovlivněných duchem svobody a potřeby občanské vzdělanostní (více či méně) rovnosti, k vytváření nových elitních struktur moderních universit, mj. center moderní vědy. Rozvoj moderní vědy, školství, osvěty i široce recipované a žité kultury byl drasticky přerušen nacistickou antiliberální a rasistickou politikou a pokusem o vymazání velké části evropské kultury i jejích nositelů z mapy Evropy. V letním semestru kurs sleduje cestu z trosek válkou zničené a o část vzdělanostních elit připravené Evropy k dnešnímu postkulturnímu, jako trvalá blahobytná krize vnímanému stavu. Ukazuje přitom zásadní proměnu pojmu i náplně kultury v souvislostech s koncepty vzdělanostní emancipace, společenské role a prestiže kulturní kompetence a vzdělání.