Charles Explorer logo
🇨🇿

Vizuální kultura v evropské historii I.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMKDE005

Sylabus

1.1. Role vizuální kultury před objevem písma. Výběrový přehled dochovaných pramenů k období pravěku, jejich charakteristika, typologie a dosavadní chronologické a prostorové členění a  intepretace ve vztahu k dějinám moderní evropské (vizuální)  kultury. 1.2. Způsoby prezentace a interpretace obrazových pramenů pravěkého období v historickém přehledu v kontextu moderních evropských kulturních dějin a z hlediska vizuální kultury na příkladu vybraných jeskynních maleb. 1.3. Ohlas nálezů a interpretací pravěkého umění v  evropské  historiografii a vizuální kultuře 19. - 21. století. 1.4. Neolitická revoluce a vizuální kultura: rondely, megality, organizace lidských sídel, stavby domů. Současné poznání.  1.5. Starověké civilizace z hlediska evropské kulturní tradice.  Výběrový přehled v geografickém, historickém a kulturním kontextu.  1.6. Starověký Egypt - vliv v evropské kultuře: Obraz narace – reprezentace: architektura, protourbánní centra, malby/písmo, sochařství, užité umění. Kánon.  1.7. Starověký Izrael - vliv v evropské kultuře: Jeruzalém ve světle Starého zákona a současné archeologie. Šalamounův chrám jako archetyp evropské křesťanské sakrální architektury. 1.8. Objev vizuální kultury egejské civilizace, vliv v evropské kulturní tradici – příklady analýz a intepretací maleb a plastik. Inspirace? 1.9. Evansův objev a rekonstrukce krétského palácového komplexu v Knossu v kontextu evropského pozdního historismu a jeho ohlas v soudobé kultuře. 1.10.         Schliemannovo hledání Tróji podle Homéra a objevení Mykén Z dobového a dnešního pohledu. 1.11.         Techné v antickém Řecku. Atény v době Periklově: architektura, urbanismus řecké polis, sochařství, malovaná keramika. Současné významy 1.12.         Vizuální kultura Etrusků a její vliv v římské a evropské tradici. Současný pohled. 1.13.         Římské konstrukce obrazového prostoru (analýza kompozic nástěnných maleb a reliéfů v Římě a Pompejích). Vliv v moderním evropském umění.      

* Povinná literatura: - Assmann, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha 2001. - Clottes, Jean - Půtová, Barbora - Soukup, Václav. Pravěké umění. Evoluce člověka a kultury. Praha 2011. - Lewis-Williams, J. David. Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha 2007. - Svoboda, Jiří A. - Frouz, Martin - Clottes, Jean. Počátky umění, Praha 2011. * Doporučená literatura: - Barker, Graeme - Rasmussen, Tom B. Etruskové. Praha 2005. - Bouzek, Jan - Kratochvíl, Zdeněk. Od mýtu k logu. Praha 1994. - Bouzek, Jan - Kratochvíl, Zdeněk. Řeč umění a archaické filosofie. Praha 1995. - Bouzek, Jan - Ondřejová, Iva - Halada, Jan. Periklovo Řecko. Praha 1989. - Bouzek, Jan. Etruskové - jiní než všechny ostatní národy. Praha 2003. - Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha 1979. - Bouzek, Jan. Obraz světa a člověka v uměních starověku. In: Vita activa. Vita contemplativa. Janu Sokolovi k sedmdesátým narozeninám. Praha 2006, s. 285-293. - Bouzek, Jan. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. Praha 2005. - Bouzek, Jan. Rondely a obdobné kruhové stavby - možnosti interpretace. In: 50 let archeologických výzkumů Masarykovy univerzity na Znojemsku. Brno 2001, s. 203-207.

- Bouzek. Jan. Archeologie egejské oblasti Praha 1967  

- Dostálová, Růžena - Oliva, Pavel - Vavřínek, Vladimír. Řecko. Praha 2002. - Plinius Secundus, Gaius. O umění a umělcích. Praha 1941. - Podborský, Vladimír. Cesta západních Slovanů k evropanství. In: Českoslovenství - středoevropanství - evropanství : 1918-1998. Úvahy, svědectví a fakta. Výběr studií, myšlenek, shrnujících přehledů encyklopedické povahy, návrhů a závěrů odborné mezinárodní konference konané. Brno 1998. - Podborský, Vladimír. Modely funkční interpretace pravěkých rondelů. Brno 2001 s. 209-211. - Vachala, Břetislav. Egypt. Praha 2003. - Vitruvius Pollio, Marcus. Deset knih o architektuře. Praha 2001.

LETNÍ SEMESTR 1. Vizuální kultura mezi antikou a středověkem. Řím a Ravenna. Objednavatelé 2.Role vizální kultura při formování nových politických celků. Langobardi, Frankové, Otóni (renesance?). Charakteristika středověké vizuální kultury 3. Role historických řeholních řádů. Kontinuita? Tradice? Kulturní přenosy, inovace a styl v  architektuře, sochařství, malířství a uměleckém řemesle. Dobro a zlo /ikonografie 4. Vizuální kultura panovnických dvorů. Moc obrazu. Imperiální témata a ikonografie - dvorské umění 5. Gotické katedrály a katedrální umění. Architektura jako rámec obrazu. Katedrála jako obraz světa 6. Vizuální kultura mendikantských kostelů. Městský kostel jako rámec obrazu. Giotto a nová optika 7. Vizuální kultura toskánských měst 13.a 14. století - umění a společnost 8. Vizuální kultura kolem roku 1400. Dvůr - město - církev na příkladu Prahy. Obsah a forma obrazu? 9. Proč vznikla renesance zrovna ve Florencii a na počátku 15. století? Perspektiva  1O. Genereční koncept vývoje renesance jako uměleckého slohu na příkladu porovnání Florencie a Benátek v 15. a 16. století 11. Albrecht Dürer a renesance?  12. Podzim středověku, pozdní gotika a magický realismus ve vizuální kultuře? 13. Šíření renesance a manýristická podívaná

Literatura: v rámci ppt. prezentací bude uvedena doporučená literatura k jednotlivým tématům  zde pouze zásadní tituly k těmto okruhům:  

Jan Bažant, Český středověk a antika

Gerges Duby,  Věk katedrál, Umění a společnost980-1420

Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii

Petr Ingerle, Perspektiva. Příběh jedné ideje

Rudolf Chadraba, Albrecht Dürer

Pavel Preiss, Panoráma manýrismu  

Anotace

První část dvouletého předmětu věnovaného popisu a analýze dějin evropské vizuální kultury. V zimním semestru je výklad zaměřený na charakteristiky a interpretace vybraných zachovaných objektů a artefaktů pravěké a starověké kultury z hlediska evropské kulturní tradice a kulturních praktik a dále na vývoj vizuálních možností jejich dokumentace, hypotetických rekonstrukcí a prezentace v průběhu času. Obdobně jsou sledovány i zachované památky starověku, navíc však jsou konfrontovány s dobovými písemnými prameny. Zvláštní pozornost je věnována proměnám funkcí jednotlivých objektů a restaurátorským zásahům v čase a jejich vlivu na vizuální stránku, tedy i percepci těchto objektů.

V letním semestru bude kurz zaměřen především na aktuální významy, principy, témata, metody výzkumu, ochrany a prezentace vizuální kultury středověku a raného novověku.