Charles Explorer logo
🇬🇧

Visual culture in European history I.

Class at Faculty of Humanities |
YMKDE005

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.1. Role vizuální kultury před objevem písma. Výběrový přehled dochovaných pramenů k období pravěku, jejich charakteristika, typologie a dosavadní chronologické a prostorové členění a  intepretace ve vztahu k dějinám moderní evropské (vizuální)  kultury. 1.2. Způsoby prezentace a interpretace obrazových pramenů pravěkého období v historickém přehledu v kontextu moderních evropských kulturních dějin a z hlediska vizuální kultury na příkladu vybraných jeskynních maleb. 1.3. Ohlas nálezů a interpretací pravěkého umění v  evropské  historiografii a vizuální kultuře 19. - 21. století. 1.4. Neolitická revoluce a vizuální kultura: rondely, megality, organizace lidských sídel, stavby domů. Současné poznání.  1.5. Starověké civilizace z hlediska evropské kulturní tradice.  Výběrový přehled v geografickém, historickém a kulturním kontextu.  1.6. Starověký Egypt - vliv v evropské kultuře: Obraz narace – reprezentace: architektura, protourbánní centra, malby/písmo, sochařství, užité umění. Kánon.  1.7. Starověký Izrael - vliv v evropské kultuře: Jeruzalém ve světle Starého zákona a současné archeologie. Šalamounův chrám jako archetyp evropské křesťanské sakrální architektury. 1.8. Objev vizuální kultury egejské civilizace, vliv v evropské kulturní tradici – příklady analýz a intepretací maleb a plastik. Inspirace? 1.9. Evansův objev a rekonstrukce krétského palácového komplexu v Knossu v kontextu evropského pozdního historismu a jeho ohlas v soudobé kultuře. 1.10.         Schliemannovo hledání Tróji podle Homéra a objevení Mykén Z dobového a dnešního pohledu. 1.11.         Techné v antickém Řecku. Atény v době Periklově: architektura, urbanismus řecké polis, sochařství, malovaná keramika. Současné významy 1.12.         Vizuální kultura Etrusků a její vliv v římské a evropské tradici. Současný pohled. 1.13.         Římské konstrukce obrazového prostoru (analýza kompozic nástěnných maleb a reliéfů v Římě a Pompejích). Vliv v moderním evropském umění.      

* Povinná literatura: - Assmann, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha 2001. - Clottes, Jean - Půtová, Barbora - Soukup, Václav. Pravěké umění. Evoluce člověka a kultury. Praha 2011. - Lewis-Williams, J. David. Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha 2007. - Svoboda, Jiří A. - Frouz, Martin - Clottes, Jean. Počátky umění, Praha 2011. * Doporučená literatura: - Barker, Graeme - Rasmussen, Tom B. Etruskové. Praha 2005. - Bouzek, Jan - Kratochvíl, Zdeněk. Od mýtu k logu. Praha 1994. - Bouzek, Jan - Kratochvíl, Zdeněk. Řeč umění a archaické filosofie. Praha 1995. - Bouzek, Jan - Ondřejová, Iva - Halada, Jan. Periklovo Řecko. Praha 1989. - Bouzek, Jan. Etruskové - jiní než všechny ostatní národy. Praha 2003. - Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha 1979. - Bouzek, Jan. Obraz světa a člověka v uměních starověku. In: Vita activa. Vita contemplativa. Janu Sokolovi k sedmdesátým narozeninám. Praha 2006, s. 285-293. - Bouzek, Jan. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. Praha 2005. - Bouzek, Jan. Rondely a obdobné kruhové stavby - možnosti interpretace. In: 50 let archeologických výzkumů Masarykovy univerzity na Znojemsku. Brno 2001, s. 203-207.

- Bouzek. Jan. Archeologie egejské oblasti Praha 1967  

- Dostálová, Růžena - Oliva, Pavel - Vavřínek, Vladimír. Řecko. Praha 2002. - Plinius Secundus, Gaius. O umění a umělcích. Praha 1941. - Podborský, Vladimír. Cesta západních Slovanů k evropanství. In: Českoslovenství - středoevropanství - evropanství : 1918-1998. Úvahy, svědectví a fakta. Výběr studií, myšlenek, shrnujících přehledů encyklopedické povahy, návrhů a závěrů odborné mezinárodní konference konané. Brno 1998. - Podborský, Vladimír. Modely funkční interpretace pravěkých rondelů. Brno 2001 s. 209-211. - Vachala, Břetislav. Egypt. Praha 2003. - Vitruvius Pollio, Marcus. Deset knih o architektuře. Praha 2001.

LETNÍ SEMESTR 1. Vizuální kultura mezi antikou a středověkem. Řím a Ravenna. Objednavatelé 2.Role vizální kultura při formování nových politických celků. Langobardi, Frankové, Otóni (renesance?). Charakteristika středověké vizuální kultury 3. Role historických řeholních řádů. Kontinuita? Tradice? Kulturní přenosy, inovace a styl v  architektuře, sochařství, malířství a uměleckém řemesle. Dobro a zlo /ikonografie 4. Vizuální kultura panovnických dvorů. Moc obrazu. Imperiální témata a ikonografie - dvorské umění 5. Gotické katedrály a katedrální umění. Architektura jako rámec obrazu. Katedrála jako obraz světa 6. Vizuální kultura mendikantských kostelů. Městský kostel jako rámec obrazu. Giotto a nová optika 7. Vizuální kultura toskánských měst 13.a 14. století - umění a společnost 8. Vizuální kultura kolem roku 1400. Dvůr - město - církev na příkladu Prahy. Obsah a forma obrazu? 9. Proč vznikla renesance zrovna ve Florencii a na počátku 15. století? Perspektiva  1O. Genereční koncept vývoje renesance jako uměleckého slohu na příkladu porovnání Florencie a Benátek v 15. a 16. století 11. Albrecht Dürer a renesance?  12. Podzim středověku, pozdní gotika a magický realismus ve vizuální kultuře? 13. Šíření renesance a manýristická podívaná

Literatura: v rámci ppt. prezentací bude uvedena doporučená literatura k jednotlivým tématům  zde pouze zásadní tituly k těmto okruhům:  

Jan Bažant, Český středověk a antika

Gerges Duby,  Věk katedrál, Umění a společnost980-1420

Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii

Petr Ingerle, Perspektiva. Příběh jedné ideje

Rudolf Chadraba, Albrecht Dürer

Pavel Preiss, Panoráma manýrismu  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

První část dvouletého předmětu věnovaného popisu a analýze dějin evropské vizuální kultury. V zimním semestru je výklad zaměřený na charakteristiky a interpretace vybraných zachovaných objektů a artefaktů pravěké a starověké kultury z hlediska evropské kulturní tradice a kulturních praktik a dále na vývoj vizuálních možností jejich dokumentace, hypotetických rekonstrukcí a prezentace v průběhu času. Obdobně jsou sledovány i zachované památky starověku, navíc však jsou konfrontovány s dobovými písemnými prameny. Zvláštní pozornost je věnována proměnám funkcí jednotlivých objektů a restaurátorským zásahům v čase a jejich vlivu na vizuální stránku, tedy i percepci těchto objektů.

V letním semestru bude kurz zaměřen především na aktuální významy, principy, témata, metody výzkumu, ochrany a prezentace vizuální kultury středověku a raného novověku.