Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané otázky z archeologie Evropy

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMKDE026

Sylabus

1. Úvod do archeologie, představení základní chronologie;

2. Lovci a sběrači, Představení období paleolitu a mezolitu, exkurz k umění paleolitu;

3. První zemědělci, Příchod zemědělství a tzv. neolitická revoluce, exkurz dům a bydlení v pravěku;

4. Eneolit, První kov a další faktory kulturní a společenské proměny, megalitické stavby;

5. Doba bronzová, Kulturní a společenské změny spojené s příchodem bronzu, dlouhé a kruhové mohyly;

6. Povaha archeologických dat;

7. Archeologický přístup k materiální kultuře a o vývoji kultury obecně;

8. Antická civilizace, Představení tématu a exkurz k příběhům mramorových vlysů z Parthenónu, tzv. Elgin Marbles;

9. Keltové, Keltské dědictví a exkurz k tzv. keltománii;

10. Římská říše a Evropa na sever od ní, exkurz k tématu Římský Londýn - archeologické památky v moderním městě I;

11. Archeologie v muzeu - problematika vystavované minulosti;

12. Praha pod Prahou - archeologické památky v moderním městě II;

13. Kulturní dějiny Evropy z hlediska archeologie. * Povinná literatura: - Bouzek, Jan. Vznik Evropy. Praha

2013. - Renfrew, Colin - Bahn, Paul (ed.). Archaeology: the key concepts. Routledge

2013. - Renfrew, Colin - Bahn, Paul G. Archaeology: theories, methods, and practice. Seventh edition, revised & updated. Londýn

2016. * Doporučená literatura: - Ajorloo, Bahram. Archeologie: nejvýznamnější naleziště a kulturní poklady světa. Praha

2009. - Hodder, Ian. Entangled: an archaeology of the relationships between humans and things.

2012. - Olsen, Bjørnar. In defense of things: archaeology and the ontology of objects.

2010. - Wylie, Alison. Thinking from things: Essays in the philosophy of archaeology.

2002.

Anotace

Kurz přináší seznámení se základy evropské archeologie, v chronologickém sledu představuje formou přednášek jednotlivá období a teoretické aspekty disciplíny, na přednášky navazují semináře, v nichž se studenti formou prezentací a diskusí hlouběji seznamují s konkrétními aspekty. Krátké představení studentem volně vybrané archeologické lokality a analýza způsobu, jak je prezentována veřejnosti, spolu s následnou diskusí kultivují verbální projev studentů a vedou k preciznosti ve formulování a prezentování myšlenek.