Charles Explorer logo
🇨🇿

Média a kulturní paměť

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMM072

Sylabus

Tematické okuhy:

- Kulturní paměť: základní pojmy a teorie paměťových studií

- Re-mediace a nové formy paměti

- Politika paměti

- Paměťové “texty”: základní východiska kritické analýzy  

Doporučená literatura:

Assmann, A. (2010) Memory in a Global Age. (Basingstoke: Palgrave Macmillan).

Assmann, J. (1995) “Collective Memory and Cultural Identity.“ New German Critique, 65, 125 – 33.

Erll, A. (2011) Memory in Culture. (Basingstoke: Palgrave Macmillan).

Erll, A., Nunning, A. (eds.) (2010) A Companion to Cultural Memory Studies. (Berlin: De Gruyter).

Garde-Hansen, J., A. Hoskins and A. Reading (eds.) Save As.... Digital Memories. (London: Palgrave).

Kaňuch, M.(ed.) (2014) Film a kultúrna pamäť. (Bratislava: ASFK SFÚ)

Maslowski, N., Šubrt, J. (2015) Kolektivní paměť. K teoretickým otázkám. (Praha: Karolinum)

Neiger, M., O. Meyers and E. Zandberg (eds.) (2011) On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age (Palgrave Macmillan)

Řehořová, I. (2018) Film a kulturní paměť. (Praha: Sociologické nakladatelství)

Šustrová, R., Hédlová, L. (eds.). (2014) Česká paměť. Národ, dějiny a místa paměti. (Praha: Academia)      

Anotace

Studium kulturní paměti v posledních letech zaznamenalo nesmírně dynamický rozvoj, a to nejen na akademické půdě. S projekty, jejichž cílem je připomínání určitých aspektů minulosti se dnes můžeme setkat v rámci různých mediálních a kulturních platforem: minulost je předmětem zájmu kurátorů moderních muzejních expozic, galerií a archivů, ale také filmařů, fotografů, urbanistů, či výtvarných umělců. Přestože se kulturní paměť týká minulosti, od studia historie se liší akcentem na přítomnost: smyslem není jen popis minulosti, ale její (re)interpretace v novém kontextu a pochopení jejího významu pro současnost.

Cílem první části kurzu bude seznámit studenty se základními pojmy a koncepcemi studia kulturní paměti, a především upozornit na politické, sociální, institucionální a mediální kontexty produkce paměťových obsahů. Jejich podoba se v souvislosti s rozvojem nových technologií výrazně proměnila, stejně jako možnosti jejich šíření a množství, v jakém jsou vytvářeny. Druhá část semestru bude věnována případovým studiím, pojednávajícím o konkrétních paměťových projektech.