Charles Explorer logo
🇨🇿

Informace - Design - Chytrá města

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMM078

Sylabus

Okruhy jednotlivých setkání:

1. Úvod do kurzu - Město a modernita, historie a současnost, rozdělení literatury ke studiu.

2. Informace, definice a různá pojetí.

3. Historická informace ve městě (vycházka).

4. Hromadná doprava: Tramspotting v Praze (vycházka).

5. Město jako interface, interakce a UX (User Experience) v urbánním prostředí, komunikace architekturou.

6. Sémiotika a symbolika nádraží.

7. Sémiotika města a design interakce.

8. Wayfinding, hledání cíle v urbánním prostředí.

9. Úvod do základů grafického designu a typografie. Význam grafického designu ve městech.

10. Kdo používá město? Obyvatelé jako uživatelé - úvod do kvalitativního výzkumu.

11. Design, móda a architektura jako způsob komunikace. Koncepty vitalismus, apropriace apod.

12. Města budoucnosti a koncept Smart City.

13. Kognitivní aspekty interakce   03/2020 - POZOR: Vzhledem ke zrušení kontaktní výuky probíhají hodiny on-line. Aktualizace kurzu, materiály a úkoly sledujte v Moodlu FHS. Při nejasnostech se prosím obraťte e-mailem na pavel.farkas@fhs.cuni.cz   Doporučená literatura: Alexander, Christopher: A Pattern Language Arthur, Paul a Romedi Passini: Wayfinding: People, Signs, and Architecture Brejcha, Jan: Cross-Cultural Human Computer Interaction and User Experience Design Calvino, Italo: Neviditelná města Cejpek, Jiří: Informace, komunikace a myšlení Certau de, Michel: Practice of Everyday Life Le Corbusier: Ville radieuse (Radiant City) Homérová, Marie: Kapitoly z dějin evropského města Lynch, Kevin: The Image of the City Marcelli, Miroslav: Mesto vo filozofii Mongin, Olivier: Urbánní situace Norman, Daniel: Design of Everyday Things Tomisch, Martin: Making Cities Smarter: Designing Interactive Urban Applications

Anotace

Tento kurs se úzce zaměřuje na roli informace, designu a technologií v moderních městech. Kromě architektury a urbanismu je pozornost je věnována antropologickému působení v urbánním prostoru, filozofii informace, principům designu interakce, grafickému designu, výzkumu uživatelského chování či veřejné dopravě. Cílem kurzu je diskuze o jazyku současného města a o způsobech, jakými s městem jeho obyvatelé komunikují.

Přednášky otevírají debaty nad literaturou a jsou doplněny výstupy profesionálů ze souvisejících oborů.

Předpokládá se aktivní znalost angličtiny.