Anotace
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury.
V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. práci s hranicemi, rozhodování v situacích dilematu apod.
Cílem cvičení v tomto semestru je prozkoumat možná témata pro praxi, zhodnotit je a zvolit relevantní téma. Studenti dále hledají a ve spolupráci s vyučující kontaktují konkrétní organizace, kde budou praxi vykonávat, a v daném semestru začínají vykonávat praxi v rozsahu cca 20 hodin.
Sylabus
V rámci prezenčních setkání se budou zamýšlet nad tématy etiky, hodnot ve společnosti, sociální spravedlnosti a práce s vlastním vnímáním.
Témata jednotlivých setkání:
Setkání 19. 2. 2020
Úvodní setkání, zadání praxe a terénního deníku, mapování předchozích zkušeností
Setkání 25. 2. 2020
Uvědomování, potřeby
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Kapitola Interkulturní nedorozumění (strana 77)
Perls, F. & Hefferline, R., F. & Goodmann, P. (2004). Gestalt terapie. Praha: Triton. (strana 269 – 294)
Setkání 15.4. 2020
Hranice, hodnoty, sociální spravedlnost
Foucault, M. & Chomsky, N. (2005). Člověk, moc a spravedlnost. Str. 44 a dál
Moree, D. & Bittl, K-H. (2007). Dobrodružství s kulturou; transkulturní učení v česko-německé práci s mládeží. Plzeň: Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže Tandem.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Kapitola Interkulturní nedorozumění (strana 77)
Setkání 6.5. 2020
Smysl, etika, hodnoty, sociální spravedlnost
Frankl, V. E. (1997). Vůle ke smyslu. Brno: Cesta.
Kapitoly:
Čas a odpovědnost (strana 30)
Logos a existence (strana 61)
Strasti bezesmyslného života (strana 164)
Fischer, O. (ed) (2008). Etika a lidská práva v sociální práci. Praha: Centrum sociálních služeb.
Kapitola Etika jako cesta k radosti ze sociální práce (strana 7)
Milfait, R. (ed.). (2013). Lidská práva osob s postižením, nevyléčitelně nemocných a umírajících.
Kapitola Lidskoprávní princip a lidská důstojnost (strana 210)
Zápočet se uděluje za:
Domácí úkol – tzv. „reflection paper“ z každé prezenční hodiny.
Účast na prezenčních setkáních nebo vypracování eseje na základě povinné literatury.
Zpráva o výběru tématu praxe a organizací, kde bude student praxe vykonávat.
Zadání pro „reflection paper“:
Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.
Zadání pro psaní eseje:
Student si vybere jednu konkrétní situaci, která se týká tématu daného setkání. Situaci popíše a reflektuje ve světle literatury předepsané na dané setkání. Např.: Student popíše situaci, ve které hrálo roli konkrétní poznání potřeb někoho jiného nebo svých vlastních nebo kdy naopak téma potřeby bylo přítomno, ale nepodařilo se ho oslovit. Student tuto situaci popíše a reflektuje ve světle teorie zaměřené na reflexi strachů a potřeb.
Další doporučená literatura
Frankl, V. E. (2006). A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Frankl, V. E. & Lapide, P. (2011). Bůh a člověk hledající smysl. Brno: Cesta.
Maslow, Abraham (1943). A Theory of Human Motivation. Wiklers Publications, Inc. ISBN 13:978-1-62755-467-1.
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury.
V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. práci s hranicemi, rozhodování v situacích dilematu apod.
Cílem cvičení v tomto semestru je prozkoumat možná témata pro praxi, zhodnotit je a zvolit relevantní téma. Studenti dále hledají a ve spolupráci s vyučující kontaktují konkrétní organizace, kde budou praxi vykonávat, a v daném semestru začínají vykonávat praxi v rozsahu cca 20 hodin.