Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie a praxe občanské angažovanosti

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMN04TPO

Sylabus

Výuka bude probíhat pravidělně pondělky od 11:30 - 12:50Nepravidelně proběhne navíc v pondělky (13:00 - 14:20) v těchto termínech: 26.2., 11.3., 25.3., 8.4., 22.4.

Podmínky úspěšné atestace:1. Účast - aktivní účast na seminářích (nejméně 70 %).2. Prezentace skupinové práce + vytvoření handoutu3. Vypracování písemného úkolu nebo prezentace do výukyKurz pokrývá obsahově následující oblasti:

- Občanská a politické participace - teorie, nástroje a pratické možnosti

- Občanské kompetence, postoje a empowermentStudenti budou na kurzu průběžně pracovat ve skupinách a na svůj vybraný příklad budou aplikovat zvolené z nabízených teorií a postupů.Úkolem studentů bude navíc prakticky prozkoumat a vyzkoušet zvolené nástroje na konkrétním příkladu.Součástí semináře bude i složka sebereflexe a prezentace.

* Povinná literatura:ANDERSEN, J. G., ROBTEUTSCHER, S. Small-scale democracy: citizen power in domains of everyday life. In Van Deth, Montero, Westholm(eds.) Citizenship and Involvement in European Democracies. Routledge, 2007. str. 221-254. BRYSON, J. M. (2004). What to do when stakeholders matter: A guide to stakeholder identification and analysis techniques. The Georgetown University Public Policy Institute, Washington, D. C. URL Soubor FUNG, Archon. Democratizing the policy process. In: The Oxford handbook of public policy. 2006, str. 669-685 GLOPOLIS – Přehledová studie na téma občanské participace a partnerství veřejné správy a organizací občanského sektoru  se zaměřením na ústřední orgány státní správy https://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/dokumenty/Glopolis_studie_obcanska-participace_verejna-sprava-OOS_1-12-2020.pdf MATĚJKA, Ondřej, et al. Občanská angažovanost 2015. Mapa české společnosti z hlediska občanské angažovanosti. Obcanskevzdelavani. cz, 2015. POWER, F. Clark; POWER, Ann Marie R. Civic engagement, global citizenship and moral psychology. In: Getting Involved. Brill Sense, 2008. str. 89-101.  VAN DETH, Jan W. A conceptual map of political participation. Acta politica, 2014, 49.3: 349-367. VRÁBLÍKOVÁ, K., CÍSAŘ, O. Individual Political Participation and Macro Contextual Determinants, in M. Barrett and B. Zani (eds.), Political and Civic Engagement: Multidisciplinary Perspectives, 2015. str. 33-53. * Doporučená literatura: BRYAN, Tara Kolar; ROBICHAU, Robbie Waters; L'ESPERANCE, Gabrielle E. Conducting and utilizing evaluation for multiple accountabilities: A study of nonprofit evaluation capacities. Nonprofit Management and Leadership, 2021, 31.3: 547-569. FRIČ, P., KATUŠČÁK, T., MIČKA, P. A SKÁLA, V. Občanský sektor v ohrožení?. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. HALL, Nina L.; TAPLIN, Ros; GOLDSTEIN, Wendy. Empowerment of individuals and realization of community agency: Applying action research to climate change responses in Australia. Action Research, 2010, 8.1: 71-91. HOSKINS, Bryony, et al. Measuring civic competence in Europe. Ispra (VA), Italy: European Commission, Joint Research Centre, Institute for the Protection and Security of the Citizen, Centre for Research on Lifelong Learning (CRELL), 2008. VAN DETH, J. New modes of participation and norms of Citizenship. In Van Deth, Maloney (eds.)-New Participatory Dimensions in Civil Society. Routledge, 2012. str. 115-138. ROWLANDS, Jo. Questioning empowerment: Working with women in Honduras. Oxfam, 1997. str. 9-29, str. 110 -129 WESTHOLM, A., VON ERLACH, E. Small-scale democracy: the consequences of action. In Van Deth, Montero, Westholm(eds.)-Citizenship and Involvement in European Democracies. Routledge, 2007. str. 280-300. ZMERLI, S., NEWTON, K., MONTERO, J. R. Trust in people, confidence in political institutions, and satisfaction with democracy. In Van Deth, Montero, Westholm(eds.)-Citizenship and Involvement in European Democracies. Routledge, 2007. str. 35-65.

Anotace

Anotace:

Cílem kurzu je propojit teoretické a praktické znalosti studujících se zaměřením na téma občanství a občanské participace. Primární pozornost je zaměřena na rozvoj praktických dovedností, procvičení kritického myšlení a prohloubení komunikačních schopností. Předmět je koncipován jako kombinace přednášek a cvičení.