Charles Explorer logo
🇬🇧

Theatre of the Oppressed - Action Research

Class at Faculty of Humanities |
YMN125

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Anotace a sylabus

Divadlo utlačovaných je metodou, která využívá divadelních postupů pro zkoumání, prezentaci a společného hledání řešení zvoleného problému. Cílem semináře je naučit studenty tuto techniku použít a reflektovat. Základem divadla utlačovaných je práce ve skupině a výstupem je krátké divadelní představení (cca 15 minut) spojené se vtažením publika do hry (cca 60 minut).

Divadlo utlačovaných je jednou z metod akčního výzkumu, s kterou se tímto způsobem studenti také seznámí. Akční výzkum je formou aplikovaného výzkumu, který spočívá v řešení praktických problémů prostřednictvím aktivní participace.  

Kurz proběhne blokově a termíny budou upřesněny: První schůzka pro zájemce se uskuteční dne 19.2. v 11.30 hod. před kanceláří Katedry studií občanské společnosti.  

Podmínka udělení zápočtu

Podmínkou absolvování předmětu je účast na všech seminářích.  

Doporučená literatura

Denscombe, Martyn (1999). The Good Research Guide. New Delhi, Mumbai, Chennai: Viva Books. Kapitola 4 „Action Research“, s. 57 – 67. (to je naskenované)

Guhathakurta, Meghna (2008). „Theatre in Participatory Action Research: Experiences from Bangladesh“. In Peter Reason & Hilary Bradbury (eds). The SAGE handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: Sage. S. 510 – 521. (naskenovat)

Boal, Augusto. The Theatre of the Oppressed. New York: Urizen Books, 1979. Republished by Routledge Press in New York/London in 1982.

Boal, Augusto. Games for Actors and Non-Actors. New York: Routledge Press, 1992,

Boal Augusto (1995). The Rainbow of Desire. London: Routledge.  

Annotation

The objectives of the seminar are to learn the meaning of concepts of applied research, evaluation research and action research. Students will become familar with various roles of applied research within the process of problem solving and with the differences in applications of qualitative and quantitative research methods in evaluation. One of the objectives is to discuss methodological and ethical issues pertinent to applied research due to its specific social context (political genda, role of stakeholders). The seminar is based mostly on american literature on evaluation research and action research but it will help students to structure their perception of the contemporary Czech landsape of applied research.

The creation of this course was funded by the Operational Programme Prague - Adaptability, cofinanced by the European Social Fund.