viz Sylabus zde v SIS a též v Moodlu
Povinná literatura:
Bryant, A., Charmaz, K. 2019. The SAGE Handbook of Current Developments in Grounded Theory. London: SAGE (online v knihovně)
Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Zakotvená teorie. Boskovice: Albert.
Kratší úryvky z teoretických sociologických textů (např. Bauman, Goffman, Berger) nebo z doplňující literatury budou postupně doplňovány v Moodlu.
Doplňující literatura:
Glaser, B., Strauss, A. 2005 (orig. 1965). The Awareness of Dying. London. Aldine Transaction.
Glaser, B., Strauss, A. 1967. The Discovery of Grounded Theory. London: Weidenfeld and Nicolson.
Charmaz, K. 2009. Constructing Grounded Theory. London: SAGE.
Švaříček, R., Šeďová, K. 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Cílem předmětu je pomoci studujícím, aby si vyzkoušeli analytické postupy ZT – otevřené kódování, analytické poznámkování, teoretické vzorkování a rozvíjení vztahů mezi kategoriemi. Výsledkem by mělo být osvojení si terminologie ZT a porozumění otevřenému analytickému postupu ZT, který vede ke konceptualizaci a vytváření teorie.
Zakotvená teorie je metoda výzkumu, která v sociologii dlouho udávala představu o tom, jak by měl vypadat rigorózní kvalitativní výzkum. Od konce 60. let 20. století prošla zajímavým vývojem od klasické verze po konstruktivistickou variantu ZT, přičemž dnes se stále používají a publikují všechny varianty, na jejichž rozvoji se donedávna podíleli též sami ikoničtí zakladatelé (Barney Glaser, 1930-2022, a Anselm Strauss, 1916-1996).