Témata:
Setkání 1
Termín výuky: 24. 2. 2024
Seznámení s obsahem předmětu a požadavky na atestaci.
Vnímání, strachy a potřeby
Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 31. 3. 2024.
Povinná literatura:
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Nakl. Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
LEWIN, K. Action Research and Minority problems. Journal of Social Issues, 1946, 2, 4, 34 – 46.
MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018, http://education.oxfordre.com/page/recently-published/.
Doporučená literatura:
PERLS, F.S. a HEFFERLINE, R.F. a GOODMAN, P. Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004. 491 s.ISBN 8072545078. (strana 269 – 294)
Setkání 2
Termín výuky: 19. 4.2024
Úvod do sociální komunikace
Povinná literatura:
SCHULZ VON THUN, F. Jak spolu komunikujeme. Překonávání nesnází při dorozumívání. Grada. 2005. ISBN 8024708329.
ROSENBERG, M. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2. Strana 15 – 29.
Úvod do etiky s důrazem na rozhodování a řešení hodnotových dilemat
Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 25. 5. 2024.
Povinná literatura:
LEWIN, K. Action Research and Minority problems. Journal of Social Issues, 1946, 2, 4, 34 – 46.
MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018, http://education.oxfordre.com/page/recently-published/.
Doporučená literatura:
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
Zápočet se uděluje za:
Domácí úkol – tzv. „reflection paper“ z každé hodiny.
Účast na setkáních nebo vypracování eseje na základě povinné literatury.
Zpráva o výběru tématu praxe a organizací, kde bude student praxe vykonávat – termín odevzdání – 20.6.2024.
Zadání pro „reflection paper“:
Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.
Zadání pro psaní eseje:
Student si vybere jednu konkrétní situaci, která se týká tématu daného setkání. Situaci popíše a reflektuje ve světle literatury předepsané na dané setkání. Např.: Student popíše situaci, ve které hrálo roli konkrétní poznání potřeb někoho jiného nebo svých vlastních nebo kdy naopak téma potřeby bylo přítomno, ale nepodařilo se ho oslovit. Student tuto situaci popíše a reflektuje ve světle teorie zaměřené na reflexi strachů a potřeb.
Povinná literatura:
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Nakl. Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
LEWIN, K. Action Research and Minority problems. Journal of Social Issues, 1946, 2, 4, 34 – 46.
MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018, http://education.oxfordre.com/page/recently-published/.
Doporučená literatura:
SCHULZ VON THUN, F. Jak spolu komunikujeme. Překonávání nesnází při dorozumívání. Grada. 2005. ISBN 8024708329.
PERLS, F.S. a HEFFERLINE, R.F. a GOODMAN, P. Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004. 491 s.ISBN 8072545078.
ROSENBERG, M. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
Anotace:
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity.
Seminární část se skládá ze tří témat y oblasti sociální psychologie relevantní pro práci v občanské společnosti. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury a v rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. komunikaci, vnímání problémových situací a řešení etických dilemat.
Cílem cvičení v tomto semestru je prozkoumat možná témata pro praxi, zhodnotit je a zvolit relevantní téma. Studenti dále hledají a ve spolupráci s vyučující kontaktují konkrétní organizace, kde budou praxi vykonávat v následujícím semestru, a v daném semestru začínají vykonávat praxi v rozsahu cca 20 hodin.