Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalitativní výzkum v orální historii

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMO036

Sylabus

Plnění předmětu v akademickém roce 2020/21 a později: pokud potřebujete splnit tento předmět později ve studiu z důvodu posunutého plnění, přerušení studia či ISP, kontaktujte prosím před začátkem zkouškového období přímo daného vyučujícího. Z důvodu přechodu na novou akreditaci, podle níž studují studující 1. ročníku od ak. roku 2020/21, není již tento předmět rozvržen. Po domluvě je však samozřejmě možné předmět atestovat i později.  

Obsah přednášek: 1. Kvalitativní výzkum a jeho specifika 2. Návrh kvalitativního výzkumu 3. Biografický a narativní výzkum 4. Paměť v interdisciplinární perspektivě 5. Kolektivní paměť a identita 6. Psychologie komunikace 7. Terénní výzkum a rozhovor 8. Postupy zpracování orálně-historického materiálu  9. Etické aspekty kvalitativního výzkumu  10. Analytické a interpretační postupy 11. Metoda zakotvené teorie 12. Závěrečný test  

Doporučená literatura:

ASSMANN, J.: Kultura a paměť : písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha : Prostor, 2001.

BAČOVÁ, V. (ed.): Historicka pämat a identita. Košice : Společenskovedný ústav SAV, 1996.

BERGER, P. - LUCKMANN, T.: Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka uživatele. Praha : Karolinum, 2011.

DENZIN, N. K.: Interpretive Biography. Newbury Park, London, New Delhi : Sage, 1989.

DENZIN, N. K. - Lincoln, Y. S. (ed.): Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks : Sage, 2003.

ECO, U.: Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004.

FLICK, U. - KARDOFF, E. - STEINKE, I.: Qualitative Forschung : ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2010.

FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994.

GEERTZ, C.: Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000.

HALBWACHS, M. Kolektivní paměť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009.

KAUFMANN, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha : SLON, 2010.

KUHN, T.S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha : OIKOYMENH, 1997.

KVALE, S.: Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications, 1996.

MASLOWSKI, N. - ŠUBRT, J.: Kolektivní paměť. K teoretickým otázkám. Praha : Karolinum, 2014.

MASON, J.: Qualitative Researching. Thousand Oaks : Sage, 2002.

MIOVSKÝ, M.:Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2006.

RADSTONE, S. (ed.): Memory and Methodology. Oxford : Berg, 2000.

RITCHIE, Donald. Doing Oral History. Oxford : Oxford University Press, 2003.

SILVERMAN, D.: Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005.

SILVERMAN, D.: Interpreting Qualitative Data. London : SAGE, 2006.

STRAUSS, A. - CORBIN, C.: Základy kvalitativního výzkumu. Postup, techniky, metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999.

TONKIN, E.: Narrating our Pasts : The Social Construction of Oral History. Cambridge : Cambridge University Press, 1996.

WELZER, H. at al.: Můj děda nebyl nácek : nacismus a holocaust v rodinné paměti. Praha : Argo, 2010.

Anotace

Cílem kurzu je seznámit studenty s možnostmi využití kvalitativních metod a postupů v rámci orální historie, představit dílčí výzkumné techniky a způsob jejich aplikace na konkrétní orálněhistorický výzkum.

V rámci kurzu získají studenti nejen základní orientaci v teoretických konceptech interdisciplinárně pojímaného narativního výzkumu (paměť, identita, biografie), ale seznámí se také s konkrétními analytickými postupy aplikovatelnými na studium narativních pramenů (obsahová analýza, metoda zakotvené teorie, diskursivní analýza apod.).

Část kurzu je věnována prezentaci odborných článků či pramenů studenty a diskusi nad metodologickými otázkami výzkumu.