Plnění předmětu v akademickém roce 2020/21 a později: pokud potřebujete splnit tento předmět později ve studiu z důvodu posunutého plnění, přerušení studia či ISP, kontaktujte prosím před začátkem zkouškového období přímo daného vyučujícího. Z důvodu přechodu na novou akreditaci, podle níž studují studující 1. ročníku od ak. roku 2020/21, není již tento předmět rozvržen. Po domluvě je však samozřejmě možné předmět atestovat i později.
Obsah přednášek: 1. Kvalitativní výzkum a jeho specifika 2. Návrh kvalitativního výzkumu 3. Biografický a narativní výzkum 4. Paměť v interdisciplinární perspektivě 5. Kolektivní pam ěť a identita 6. Psychologie komunikace 7. Terénní výzkum a rozhovor 8. Postupy zpracování orálně-historického materiálu 9. Etické aspekty kvalitativního výzkumu 10. Analytické a interpretační postupy 11. Metoda zakotvené teorie 12. Závěrečný test
Doporučená literatura:
ASSMANN, J.: Kultura a paměť : písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha : Prostor, 2001.
BAČOVÁ, V. (ed.): Historicka pämat a identita. Košice : Společenskovedný ústav SAV, 1996.
BERGER, P. - LUCKMANN, T.: Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka uživatele. Praha : Karolinum, 2011.
DENZIN, N. K.: Interpretive Biography. Newbury Park, London, New Delhi : Sage, 1989.
DENZIN, N. K. - Lincoln, Y. S. (ed.): Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks : Sage, 2003.
ECO, U.: Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004.
FLICK, U. - KARDOFF, E. - STEINKE, I.: Qualitative Forschung : ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2010.
FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994.
GEERTZ, C.: Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000.
HALBWACHS, M. Kolektivní paměť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009.
KAUFMANN, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha : SLON, 2010.
KUHN, T.S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha : OIKOYMENH, 1997.
KVALE, S.: Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications, 1996.
MASLOWSKI, N. - ŠUBRT, J.: Kolektivní paměť. K teoretickým otázkám. Praha : Karolinum, 2014.
MASON, J.: Qualitative Researching. Thousand Oaks : Sage, 2002.
MIOVSKÝ, M.:Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2006.
RADSTONE, S. (ed.): Memory and Methodology. Oxford : Berg, 2000.
RITCHIE, Donald. Doing Oral History. Oxford : Oxford University Press, 2003.
SILVERMAN, D.: Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005.
SILVERMAN, D.: Interpreting Qualitative Data. London : SAGE, 2006.
STRAUSS, A. - CORBIN, C.: Základy kvalitativního výzkumu. Postup, techniky, metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999.
TONKIN, E.: Narrating our Pasts : The Social Construction of Oral History. Cambridge : Cambridge University Press, 1996.
WELZER, H. at al.: Můj děda nebyl nácek : nacismus a holocaust v rodinné paměti. Praha : Argo, 2010.
Cílem kurzu je seznámit studenty s možnostmi využití kvalitativních metod a postupů v rámci orální historie, představit dílčí výzkumné techniky a způsob jejich aplikace na konkrétní orálněhistorický výzkum.
V rámci kurzu získají studenti nejen základní orientaci v teoretických konceptech interdisciplinárně pojímaného narativního výzkumu (paměť, identita, biografie), ale seznámí se také s konkrétními analytickými postupy aplikovatelnými na studium narativních pramenů (obsahová analýza, metoda zakotvené teorie, diskursivní analýza apod.).
Část kurzu je věnována prezentaci odborných článků či pramenů studenty a diskusi nad metodologickými otázkami výzkumu.