22. 2. Uvedení do rodinného prostředí na konci 40. a začátku 50. let; studium Václava Havla (VH) a Ivana M. Havla (IMH); Šestatřicátníci a formující se intelektuálně-umělecký okruh bratrů Havlových; základní vojenská služba a první (divadelní) dramata 1. 3. Výuka se nekoná 8. 3. Olga Šplíchalová, nové pracovní možnosti VH, studium a počínající vědecká práce IMH 15. 3. Divadelní hry VH (a IMH) a jejich rodinné inspirace; krátké ukázky 22. 3. Pražské jaro a americká zkušenost 29. 3. Havlové v počátcích tzv. normalizace a první jednoaktovky VH; videoukázka: Audience 5. 4. Charta 77, první vězeňská zkušenost VH a dopad na zbytek rodiny 12. 4. Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných, odsouzení VH, Dopisy Olze a Dopisy od Olgy; Kampademie a nové směřování IMH 19. 4. Rozbor vybraných textů 2. poloviny 70. a 80. let:
- VH, Dopis Gustávu Husákovi
- VH, Moc bezmocných
- VH, Někam jsem to ukryl
- VH, Slovo o slovu 26. 4. Vybrané divadelní hry VH z 80. let, ukázky a sledování možných rodinných inspirací 3. 5. Rok 1989 10. 5. Rozdílné cesty VH a IMH od roku 1990: prezidentské angažmá a Centrum pro teoretická studia UK a AV ČR; restituce majetku 17. 5. Závěrečný test (předtermín)
Předmět je věnován historii rodiny Havlových ve 2. polovině 20. století. Přednášky se zaměří na životní osudy především Václava Havla, Olgy Havlové a Ivana M.
Havla v kontextu doby, místa a společnosti, ve kterých se pohybovali. Primární cíl přitom nebude pouze faktografický výčet, ale především snaha o postihnutí určité formy rodinné tradice, jejích hodnot i priorit.
Splnění 1. dílu předmětu (YMO248) je výhodou, nikoli však podmínkou.