Charles Explorer logo
🇨🇿

Za oponou oživlé historie: historický re-enactment jako výzkumné téma soudobých dějin

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMO253

Sylabus

1) Úvod – re-enactment studies po afektivním obratu a post-pozitivistická orální historie (předn. Petr Wohlmuth)- Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Toman, "Introduction: What is reenactment studies?", in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 1–10.- Alistair Thomson, „Four Paradigm Transformations in Oral History,“ The Oral History Review 34/1/2007, 50-70. 2) Autenticita a její praxe (předn. Petr Wohlmuth)- Vanessa Agnew a Juliane Tomann, "Authenticity," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 20–24.- Stephen Gapps, "Practices of authenticity," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 3) 2020), 183–186.- Gregory Hall, "Selective Authenticity: Civil War Reenactors and Credible Reenactments," Journal of Historical Sociology 3/29 (2016): 413–436. 3) Afektivita - emoce a nostalgie (předn. Petr Wohlmuth)- Juliane Brauer, Martin Lücke, "Emotion", in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 53–56.- Jonathan D. S. Schroeder, "Nostalgia," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 156-159.- Ute Frevert, "The History of Emotions", in Lisa Feldman Barrett et al (edd.), The Handbook of Emotions. Fourth Edition (The Guilford Press: London-New York, 2016), 49–65. 4) Tělo, ztělesňování a zkušenost (předn. Petr Wohlmuth)- Amanda Card, "Body and embodiment", in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 30-33.- Anja Schwarz, "Experience", in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 63-66.- Katherine M. Johnson, "Rethinking (re)doing: historical re-enactment and/as historiography," Rethinking History 2/19 (2015): 193–206. 5) Utrpení, mučednictví, trauma (předn. Petr Wohlmuth)- Vanessa Agnew, "Suffering", in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 213–218.- Martin Treml, "Martyrdom," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 125–129.- Charley Boerman, Boris Noordenbos, "Performing Violence. Trauma and Reenactment in Documentary Film," in Vanessa Agnew, Sabine Stach, Juliane Tomann (edd.), Reenactment Case Studies. Global Perspectives on Experiential History (Routledge: London-New York, 2022), 308–332. 6) Performance (předn. Petr Wohlmuth)- Katherina Johnson, "Performance and performativity," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 169–172.- Scott Magelssen, "Living History Museums and the Construction of The Real Through Performance," Theatre Survey 1/45 (2004): 61–74.- Richard Handler, Eric Gable, The New History in an Old Museum (Duke University Press: Durham, 1997), 28–49 (Imagining Colonial Wiliamsburg) 7) Materialita, síťové aktérství předmětů (předn. Lenka Hadarová)- Stefanie Samida, "Material culture," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 130–132.- Katrina Schlunke, "Objects," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 160–162.- Alfred Gell, "The Technology of Enchantment and the Enchantment of Technology," in Alfred Gell (aut.) a Eric Hirsch (ed.), The Art of Anthropology (Berg: Oxford-New York), 159–187. 8) Reprezentace a mimesis (předn. Petr Wohlmuth)- Kadek Konuk, "Mimesis," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 142–146.- Inke Arns, "Representation," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 198–201.- Jeremy Deller - We're Here Because We're Here (2016) - YouTube 9) Rituál, dědictví, komemorace (předn. Petr Wohlmuth)- Anja Dreschke, "Ritual," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 202–205.- Julie Park, "Heritage," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 100–105.- Matthew H. Amster, "A Pilgrimage to the Past: Civil War Reenactors at Gettysburg," in Clare L. Boulanger (ed.), Reflecting on America. Anthropological Views of U. S. Culture (Pearson: Boston-New York, 2008), 15–27. 10) Produkce historického smyslu (předn. Petr Wohlmuth)- Scott Magelssen, "Production of historical meaning," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 191–194.- Petr Wohlmuth, "Triad of Resistance, Defeat and Reconciliation. The Production of Historical Meaning in the Performances of Czech Military Reenactment through the Example of Estonian SS Units," Národopisná revue / Journal of Ethnology 5/2023: 3–18.11) Gender a re-enactment (předn. Lenka Hadarová)- Stacy Holman Jones, "Gender", in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 89–93.- Kamila Baraniecka-Olszewska, "An authentic problem: women from the past," in Ibid., World War II Historical Reenactment in Poland. The Practice of Authenticity (Routledge: London-New York, 2022), 138–153.- Juliane Tomann, "You can´t just put men in the field and be accurate. Women in American Revolutionary War Reenactment", in Vanessa Agnew, Sabine Stach, Juliane Tomann (edd.), Reenactment Case Studies. Global Perspectives on Experiential History (Routledge: London-New York, 2022), 217–234.12) Bitva jako ikonická forma re-enactmentu (předn. Petr Wohlmuth)- Mads Daugbjerg, "Battle," in Vanessa Agnew, Jonathan Lamb, Juliane Tomann (edd.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (Routledge: London and New York, 2020), 25–29.- Lise Zurné, "Are We Heroes Too? Reenacting the 1949 Offensive against the Dutch Occupation in Yogakarta, Indonesia," Vanessa Agnew, Sabine Stach, Juliane Tomann (edd.), Reenactment Case Studies. Global Perspectives on Experiential History (Routledge: London-New York, 2022), 173–194. 13) Interpretační seminář (Lenka Hadarová, Petr Wohlmuth) - práce s audiovizuálními re-enactorskými materiály nebo nezúčastněné pozorování vojenského reenactmentu podle dohody

Povinná literatura je uvedena u každé jednotlivé přednášky.  

Anotace

Rostoucí nadvláda realistické estetiky po nástupu evropské modernity, zvláště v souvislosti s technickým pokrokem a obzvláště v období soudobých dějin (1945–), stála u kolébky fenoménu historického re-enactmentu.

Re-enactoři tvrdí, že sobě i divákům přinášejí autentické a realistické zpodobnění minulých dějů a událostí a v dnešní době je dosah akcí, které se často konají lokálně a pro relativně malé publikum, značně zvýšen fenoménem „historical reality TV“, v jehož rámci do masových médií pronikla západní záliba v re-enactmentech bitev a velkých scén z minulosti, což ovlivňuje i rostoucí popularitu „living history“ prvků v muzeích a obecně paměťových institucích. V tomto kurzu se budeme tázat na hlubší kontext tohoto jevu, který klade důraz spíše na

„procítěnou a empatickou identifikaci místo vysvětlení a porozumění.“ Je vůbec možné, abychom z historického re-enactmentu pochytili pomyslné střípky minulé reality?

Kurz je navázán na aktuálně probíhající orálně-historický výzkumný projekt GAČR 2022-2024, 22-07058S, Soudobý vojenský re-enactment v českých zemích: jeho dějiny a kultura v interdisciplinární perspektivě. Studujícím se nabízí možnost vedení (nejen) orálně-historických diplomových prací s tematikou historického (vojenského) re- enactmentu a také zapojení do s projektem související terénní praxe.