Povinná literatura: GOSWAMI, U. (2011). The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development. Oxford, UK: Wiley. ISBN 9781119196198. SHETTLEWORTH, S. J. (2010). Cognition, Evolution, and Behavior, 2nd edition, Oxford University Press. ISBN 978-0-19-531984-2.
Doporučená literatura: BRÜNE, M. (2016). The human brain: anatomy, evolution, and function. Textbook of evolutionary psychiatry and psychosomatic medicine: The origins of psychopathology (pp. 41-74). New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-871794-2. EMERY, N. CLAYTON, N., FRITH, C. D. (2007). Social Intelligence: From Brain to Culture. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-921654-3.
Předmět se přednáškovou formou snaží postihnout některá důležitá témata ontogenetického i evolučního vývoje lidské kognice. Vývojová perspektiva bývá neprávem opomíjená, ačkoli může naopak přinést hlubší porozumění tomu, jaké jsou základní stavební kameny lidské inteligence. Ontogenetické hledisko odhaluje důležité milníky a zásadní poznávací schopnosti a dovednosti, které umožňují další kognitivní rozvoj dítěte. Fylogenetické hledisko se pomocí srovnávacího přístupu snaží odhalit adaptivní funkce jednotlivých poznávacích schopností v dnešním světě a lidské evoluční minulosti. V neposlední řadě pak přednáška nabízí možnost hledání paralel mezi ontogenetickým a fylogenetickým vývojem a diskuze o nových hypotézách z nich plynoucích. Témata:
1. Fylogeneze mozku I – zvětšování mozku, mozek jako adaptace, hypotézy vysvětlující zvětšení mozku u člověka, lidské unikátní (kognitivní) adaptace, kognitivní antropologie.
2. Ontogeneze mozku – vývojový pohled na anatomii a fyziologii lidského mozku (morfologie lidského mozku, cytoarchitektonické dělení mozkové kůry, lateralizace a konektivita, pohlavní dimorfismus, neuropřenašeče, genová exprese, kritické a senzitivní periody, pruning); evoluce ontogeneze mozku; aktuální témata (např. vliv mikrobiomu na vývoj a funkci lidského mozku, adolescence jako senzitivní perioda ve vývoji mozku, epigenetické a transgenerační reprogramování vývoje mozku).
3. Fylogeneze jazyka – kdy vznikl jazyk, z čeho, jak a za jakým účelem; senzomotorické, kognitivní a další adaptace spojené s jazykem.
4. Ontogeneze jazyka – slovo a koncept (co je zapotřebí k tomu, abychom se naučili slovo; vliv jazyka na kategorizaci), začínáme kombinovat slova; schematizace, analogie, zevšeobecňování a jejich meze; jazyk a kognitivní deficity; aktuální výzkumná témata.
5. Fylogeneze konceptuálního chování – koncepty a signální a symbolická komunikace u zvířat, abstraktní myšlení a analogie u zvířat.
6. Fylogeneze sociálního učení – imitace u zvířat, další typy sociálního učení, emulace vs. imitace, teorie vysvětlující evoluci imitace člověka, vyučování u zvířat a člověka.
7. Ontogeneze sociálního učení a teorie mysli – počátky imitace, empatie; klasické teorie, nativismus; „like-me“ teorie, sociálně-komunikační funkce imitace, počátky zaujímání perspektivy, připisování cílů a záměrů; porozumění tomu, co druzí mohou vnímat, vědět, čemu mohou věřit; mylné domněnky, sdílená pozornost, spolupráce; teorie teorií, mentální moduly; aktuální výzkumná témata.
8. Fylogeneze sociální kognice – hypotéza sociální inteligence, hypotéza kulturní inteligence, teorie mysli u zvířat vs. atribuce znalosti o záměrech/znalostech druhého, porozumění pohledu, ukazování, podvádění, role sdílení záměrů, role reciproční kooperace v evoluci lidské sociální inteligence.
9. Ontogeneze paměti – paradigmata používaná pro výzkum paměti v raném dětství (vizuální párování, habituace, operantní podmiňování, odložená imitace); vývojové změny v paměťových funkcích: socializace paměti, kulturní faktory; metakognice v dětství; aktuální výzkumná témata.
10. Fylogeneze kauzality, výroby nástrojů – nástroje u zvířat, porozumění fyzikálním vlastnostem objektů, schopnost plánovat, reprezentovat cíl, modifikace nástrojů u zvířat, metanástroje, kumulace inovací při používání nástrojů, chápání příčiny a následku u zvířat, evoluce používání nástrojů u hominidů, kognitivní limitace evoluce používání nástrojů – mentální představy, teorie evoluce mentálních představ u člověka.
11. Ontogeneze kauzálního, induktivního a deduktivního usuzování, vědeckého uvažování a intuitivní fyziky – analogické, sylogistické usuzování, vhled; role vývoje inhibice a výbavnosti.
12. Fylogeneze numerické kompetence a prostorové orientace – rozlišování počtu, analogové posuzování množství, sledování objektu u zvířat, ordinalita, početní operace zvířat, kognitivní mapy zvířat.
13. Ontogeneze numerické kompetence a prostorové orientace – vizuálně prostorové vnímání v raném dětství; porozumění číslům, množství a vztahům v raném dětství; učení se aritmetickým operacím; aktuální výzkumná témata.
14. Fylogeneze kultury – vokální tradice ptáků, kytovců, sociální zvyky šimpanzů a dalších primátů, kulturní identita u zvířat, kumulativní kultura člověka.