Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická a školní psychologie – teorie a výzkum

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMPV010

Sylabus

Povinná literatura: MAREŠ, J. (2013). Pedagogická psychologie.

Praha Portál, ISBN 97-88026201748. ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha.

Portál. ISBN 97-88026203681.

BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. (2014). Praktikum školní psychologie.

Praha: Portál. ISBN 97-88026201762. Doporučená literatura: BERTRAND, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání.

Praha: Portál, ISBN 80-7178-216-5. MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení.

Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.

JANOŠOVÁ, P. , KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. (2016). Psychologie školní šikany.

Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2992-3. ŠEĎOVÁ, K. a kol.

Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., ŠTECH, S. (2001).

Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-929-4. FONTANA, D.

Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 383 s.

ISBN 80-7178-063-4

Anotace

Předmět seznamuje studenta s vybranými tématy, teoretickými východisky a metodami výzkumu z oblasti pedagogické a školní psychologie. Cílem kurzu je především umožnit studentům porozumět základním principům fungování školských a poradenských zařízení a systému poradenské péče v oblasti vzdělávání a výchovy. Důraz je v průběhu kurzu kladen na porozumění školským a vzdělávacích institucím jako prostoru pro realizaci výzkumu. Témata:

1. Pedagogická a školní psychologie- vymezení oboru a základní témata oboru s důrazem na významná teoretická východiska.

2. Vývoj pedagogické a školní psychologie v českém prostředí, aktuální témata a trendy oboru.

3. Systém vzdělávání a poradenský systém v ČR – legislativní rámec, úloha psychologických profesí.

4. Škola, školské a vzdělávací instituce jako místo pro realizaci výzkumu – kritické momenty

5. Psycholog ve škole- úloha, kompetence, náplň práce, legislativní rámec, systém podpory

6. Učení- druhy učení, vztah učení a zrání, základní teoretická východiska pro studium učení

7. Zprostředkované učení, sociokulturní přístupy ke studiu učení, vztah učení a poznávacích procesů.

8. Interakce učitel a žák z psychologické perspektivy.

9. Školní třída jako sociální skupina- metody výzkumu.

10. Vztah rodiny a školy – témata a metody výzkum z psychologické perspektivy

11. Diagnostika v kontextu edukace – cíle a účel, metody a formy realizace, využití pro výzkumné účely.

12. Psychometrické a dynamické přístupy v realizaci diagnostiky

13. Intervence v kontextu školní a pedagogické psychologie- metody realizace pro potřeby výzkumu.

14. Aktuální trendy a novinky ve výzkumu na poli pedagogické a školní psychologie