Témata výuky:a) teorie a nejdůležitější pojmy:- systém a jeho řízení- systémová účelnost, stabilita, funkčnost a efektivita- specifika uzavřených a otevřených systémů- části systému a jejich funkce- monitoring jakosti chodu systému- kritická místa a metody prevence systémového selháníb) cvičení a úkoly k dosažení dovedností:- k získání potřebných informací a dosažení základních dovedností budou používány především: přednášky, používány případové studie, rozebírány výstupy skupinových prací, vedeny diskuse a bude používáno dalších metod. Zvláštní pozornost bude věnována kritickým místům procesu řízení změny, zejména pak:- schopnosti identifikace povahy změny a navržení adekvátní reakce na změnu- dále pak plánování metod vedoucích k eliminace odporu vůči změně Doporučená literatura:Černý, J. (2001): Základy teorie systémů.
Praha: VŠE v PrazeGladkij, I. (2003) : Management ve zdravotnictví. Brno: Computer PressGladkij, I. (2000): Úvod do zdravotní politiky, ekonomiky a sociologie zdravotnictví.Olomouc: Vydavatelství Univerzity PalackéhoGunderson, L.
H.; Holling, C.S. (2001): Panarchy: Understanding Transformations in Systems of Humans and Nature. Island PressHolčík, J. (1995): Východiska tvorby a hodnocení zdravotnických systémů.
Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; L
Účelem kurzu je naučit studenty systémově řešit problémy. Studenti se naučí definovat vitalitu systému.
Dále získají dovednosti potřebné pro definování systémových problémů, navrhování, případně zlepšování stávajících systémů, řešení konfliktů mezi systémem a jeho okolím.