Charles Explorer logo
🇬🇧

Quantitative Research Methods in Practice

Class at Faculty of Humanities |
YMR05POZI

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Výstupy z učení:student:

- Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů. - Navrhne projekt výzkumu využívající kvantitativní sběr dat technikou dotazníku, porovná jej se stanovenými principy vědeckého postupu a obhájí jej v dialogu s vyučujícím.

Témata výuky:   a) teorie a nejdůležitější pojmy  

- logika kvantitativního výzkumu, srovnání s kvalitativním výzkumem (na základě toho, co vědí o kvalitativním výzkumu), omezení kvantitativního   výzkumu, formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé   proměnné  

- reprezentativita v sociologickém výzkumu, vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, reprezentativita atd.), typy pravděpodobnostních a   nepravděpodobnostních technik výběrů s uvedením konkrétních příkladů, chyba výběru  

- standardizovaný rozhovor, dotazníkové šetření: konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně   formulovaných otázek, problém návratnosti u poštovního dotazování  

- jak číst výsledky statistických šetření: interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů z konkrétních výzkumů   b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností  

- na příkladu konkrétního výzkumu (nejlépe takového, jehož autorem byl někdo ze studentů) ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu -   proč nefunguje dotazník bez formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod.  

- na konkrétním příkladu procvičování jednotlivých kroků ve skupinkách, tj. formulace výzkumného problému, formulace hypotéz, operacionalizace   proměnných, návrh a zdůvodnění vhodného typu výběru pro vlastní výzkum  

- na příkladech konkrétních dotazníků (včetně těch, na jejichž vytvoření se podíleli sami studenti) ukázky nevhodně položených otázek, chybně zvolené  

škály odpovědí, dlouhého, nepřehledného, nesrozumitelného dotazníku apod.  

- srovnání úryvků z výzkumných zpráv z kvantitativního a kvalitativního výzkumu na stejné téma, hledání odpovědí na otázky: Jak se liší jazyk obou<span style="font-size: 10pt; font-family: &amp;quot;Arial-BoldMT&amp;quot;,&amp;quot;sans-serif&amp;quot;; mso-bidi-font-family: Arial-BoldMT;"

Annotation

This course introduces the grammar of quantitative sociological research in the perspective of the logic and limitations of social science research in general, and improves students' ability to prepare a research design and proposal (identify the research methods qualitative vs. quantitative), to read research report results critically, and to submit a representative empirical inquiry.