Název kurzu: Komunitní rozvoj
Vyučující: Mgr. Ingrid Štegmannová, Ph.D.
Rozsah: 10/10
Atestace: Z, celkem 2 ECTS kredity (+ možnost volitelné seminární práce 2 ECTS kredity)
Záměr vzhledem k profilu absolventa:
Předmět uvádí studenta do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity v systému zdravotní a sociální péče. Otevírá studentovi příležitosti, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů. Vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní úrovni.
Cíle/výstupy:
Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera: ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat; zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet; umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál; chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam; umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza); zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity; chápe význam a principy komunitního plánování; umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů.
Témata výuky:
Vymezení komunity a její role v systému péče o zdraví
Zdraví ve 21. století a jeho realizace na komunitní úrovni
Role komunity v oblastech komunitní práce, komunitní péče a komunitního plánování
Infrastruktura systému péče o zdraví na komunitní úrovni
Zdravotní a sociální intervence na komunitní úrovni
Propojení individuálního a populačního přístupu k řešení zdravotních a sociálních problémů
Požadavky k absolvování kurzu: zápočet, volitelná seminární práce
Zápočet - písemný návrh indikátorů, pomocí kterých lze popsat situaci ve vybrané komunitě.
Volitelná seminární práce - profil komunity ve vztahu ke zdravotní a sociální problematice. Vymezení komunity, problémy - jejich priority a řešitelnost, plán intervence, indikátory. Musí jít o konkrétní reálnou situaci v některé lokalitě ČR.
Základní studijní literatura: studijní materiály k předmětu v Moodle
Doporučená studijní literatura:
Wye River Group on Healthcare, Inc.Communities Shaping a Vision for America’s 21st Century Health and Healthcare [online]. c2005. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.wrgh.org/docs/feat_phase2_report.pdf> .
Key term: Community Capital - Sustainable measures. Community Capital [online]. c2010. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.sustainablemeasures.com/node/32>.
Komunitní plánování. Deset kroků procesem komunitního plánování. Metodiky pro plánování sociálních služeb [online]. c2008.[cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.komunitniplanovani.com/kp-metodiky_11/>.
European social network. Developing Community Care report [online]. c2011. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.esn-eu.org/developing-community-care/index.html>.
HAVRDOVÁ, Z., KOSOVÁ, J., SVOBODOVÁ, J., VOMLELOVÁ, A. Mít život ve svých rukou. O oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. 1. vyd. Dobrá Voda a Praha: Český západ o. s. a Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2013. 157 s. ISBN 978-80-87398-32-6.
MOSLEY, H. W. Transforming Health Systems to Facilitate the Household Production of Health in Developing Countries [online]. c2007. [cit. 2014-03-25]Dostupné z: <https://centre.icddrb.org/images/11thAscon_Keynote-Speech.pdf>.
PAYNE, Malcolm. Social work and community care: o oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. 2. [Dr.]. London [u.a.]: Macmillan, 1996. ISBN 978-033-3606-247.
SMITH, M. K. ‘Social capital’, the encyclopedia of informal education [online]. c2009. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://infed.org/mobi/social-capital/>.
Záměr vzhledem k profilu absolventa:
Předmět uvádí studenta do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity v systému zdravotní a sociální péče. Otevírá studentovi příležitosti, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů. Vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní
úrovni.