Výstupy kurzu
Student
Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech,
Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi
Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie
Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné tak ústní formě
Stručný program přednášek a seminářů
Analýza kvalitativních dat
- organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v kvalitativních datech analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrů
Grounded theory
- otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování
- techniky zvyšování teoretické citlivosti: kladení otázek, analýza slova (větného úseku, věty), technika protikladů, systematické porovnávání jevů, porovnávání se vzdálenými jevy atd.
- axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatického modelu, uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, sledování vztahů
- selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie
Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat.
Základní literatura:
STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Doporučená literatura
Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.
CHARMAZ, K. Constructing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage, 2006.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.
RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.
SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage, 2001. ISBN-10 0761968652.
The second semester course follows the course Qualitative Research in Health and Social Organizations I. and deepens the skills and knowledge of practical implementation of qualitative research in the field of interest of the students. The course focuses on the analysis of data based on the Grounded Theory principles.
The course is practical: next to lectures, it consists mainly of seminars and homework. Lectures take place in blocks.