Charles Explorer logo
🇬🇧

Elementary Analysis of Quantitative Research Data - Workshop

Class at Faculty of Humanities |
YMR13VOLI

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Cíle a výstupy kurzu: Kurz je určen pro studenty druhého (třetího) ročníku Řízení a supervize, kteří budou zpracovávat své diplomové práce pomocí kvantitativní metodologie sociologického výzkumu (dotazníkové šetření). Podmínkou účasti je absolvování předmětu Kvantitativní metody výzkumu v praxi (YMR05POZI) resp. Kvantitativní výzkum sociálních a zdravotnických org., kde se studenti seznámili s logikou sociologického výzkumu, přípravou a konstrukcí výzkumného nástroje - dotazníku. Hlavním cílem předmětu je naučit studenty vytvářet a upravovat soubory dat a prakticky používat jednoduché statistické metody explorace a deskripce. Náplní kurzu bude jednak prakticky procvičit přípravnou fázi výzkumu (design výzkumu, konceptualizace, model vztahů, operacionalizace hypotéz, konstrukce dotazníku), za druhé a to zejména, naučit studenty návazné etapy tj. přípravu a zpracování dat získaných z dotazníkového šetření. Jedná se především o tyto operace: ve fázi přípravy dat: (1) vytvoření kódovacího klíče, (2) kódování dotazníků, (3) ukládání dat do elektronické podoby (vytvoření datové matice) a jejich uspořádání (labely ap.), (4) čištění dat a jejich transformace (překódování); ve fázi rozboru dat: (5) elementární analýza (základní popisné statistiky, kontingenční tabulka) a interpretace výsledků, (6) zásady presentace dat z výzkumu. Cílem kurzu je naučit studenty na nejjednodušší úrovni efektivně zpracovávat kvantitativní data z vlastních výzkumných projektů pro účely diplomové práce, tj. použít základní popisnou statistickou metodu k zodpovězení výzkumné otázky, odhalit vztahy mezi proměnnými a testovat hypotézy jednoduchým - deskriptivním způsobem (třídění dat

1. a

2. stupně). Předmětem výuky není inferenční statistika. Sekundárním cílem je naučit studenty kvalitně připravit dotazníkové šetření, tak aby zodpovědělo jejich výzkumné otázky. V kurzu budeme pracovat s již existujícími datovými soubory a dále s daty z výzkumů, které realizovali sami studenti (v první fázi s dotazníky). Jejich analýzu budeme provádět pomocí statistického balíku SPSS, resp. jeho freeware verze PSPP (data management, rekódování, popisné statistiky, kontingenční tabulky a grafy), případně na jiném volně šířeném statistickém software (PAST, R-cmdr) a doplňkově též v MS Excel. Student by měl v průběhu kurzu nabýt takové znalosti, aby byl po jeho skončení schopen připravit kvantitativní data získané dotazníkovým šetřením, provést elementární popisnou analýzu a velmi jednoduchým způsobem zodpovědět vlastní výzkumné otázky a zhodnotit platnost hypotéz. Způsoby hodnocení: * Aktivní účast v kurzu (práce na jedné z etap výzkumu: příprava, zpracování dat, elementární analýza) a studium povinné literatury. Domácí úkol spočívající v jednoduchém otestování hypotézy vztahu dvou znaků v tabulce a interpretaci vztahů (ideálně úloha dále uplatnitelná v diplomové práci). Student získá 2 ECTS kredity. * Povinná literatura Babbie, E.

1995. „Elementary analyses” Pp. 375-394 in The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth. (kapitola 15 a adekvátní prezentace na kmvp.wz.cz) Disman, M.

1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. kapitola 8 a z kapitoly 9 str. 218-227. Šafr, J.

2010. Návod na statistický software PSPP. [online]. Praha: FHS UK. část

1. - Úvod. http://metodykv.wz.cz/PSPP_navod_1_uvod.pdf část

2. - Kontingenční tabulky. http://metodykv.wz.cz/PSPP_navod_2_konting_tab.pdf Podklady na a (pro SPSS/ PSPP). * Doporučená literatura Bryman, A.

2008. Social research methods. Oxford: Oxford University Press. * kapitoly:

14. Quantitative data analysis (s. 313-338) a

15. Using SPSS for Windows (339-362). Garson, G. D. Quantitative Research in Public Administration (PA 765 -

766). . Hague P.

2003. Průzkum trhu. Brno: Computer Press. Hanousek J., Charamza P.

1992. Moderní metody zpracování dat - Matematická statistika pro každého. Praha: Grada. Pavlica, K. a kol.

2000. Sociální výzkum, podnik a management. Praha: Ekopress. kapitoly: Metodologie kvantitativního výzkumu. (str. 85-95) a Strukturovaný rozhovor; Dotazník. (str. 114-23) Řezanková, H., L. Marek, M. Vrabec.

2001. IASTAT - INTERAKTIVNÍ UČEBNICE STATISTIKY. Praha: VŠE. . STATSOFT, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft,

2010. . Vávra M.

2006. Nesnáze s měřením postojů. SDA info Vol. 7, No.1.: 9-12. Fox, J. „The R Commander: A Basic-Statistics Graphical User Interface to R.“ Journal of Statistical Software. Vol. 14 (9),

2005. . PSPP Manual. .

Annotation

This is a practical training in quantitative research, aimed at both the primary stage of a research process (conceptualisation, operationalisation, questionnaire construction), and the consecutive stages, such as data processing (coding, data entry and cleaning), data analysis and the interpretation of results (simple descriptive statistics and unsophisticated evaluation of hypotheses), as well as the essentials of reporting research results. Upon successful completion of this course, students are able to design and carry out their own quantitative research project related to their master's thesis.