* Cíle a výstupy kurzu: Kurz je určen pro studenty druhého (třetího) ročníku Řízení a supervize, kteří budou zpracovávat své diplomové práce pomocí kvantitativní metodologie sociologického výzkumu (dotazníkové šetření). Podmínkou účasti je absolvování předmětu Kvantitativní metody výzkumu v praxi (YMR05POZI) resp. Kvantitativní výzkum sociálních a zdravotnických org., kde se studenti seznámili s logikou sociologického výzkumu, přípravou a konstrukcí výzkumného nástroje - dotazníku. Hlavním cílem předmětu je naučit studenty vytvářet a upravovat soubory dat a prakticky používat jednoduché statistické metody explorace a deskripce. Náplní kurzu bude jednak prakticky procvičit přípravnou fázi výzkumu (design výzkumu, konceptualizace, model vztahů, operacionalizace hypotéz, konstrukce dotazníku), za druhé a to zejména, naučit studenty návazné etapy tj. přípravu a zpracování dat získaných z dotazníkového šetření. Jedná se především o tyto operace: ve fázi přípravy dat: (1) vytvoření kódovacího klíče, (2) kódování dotazníků, (3) ukládání dat do elektronické podoby (vytvoření datové matice) a jejich uspořádání (labely ap.), (4) čištění dat a jejich transformace (překódování); ve fázi rozboru dat: (5) elementární analýza (základní popisné statistiky, kontingenční tabulka) a interpretace výsledků, (6) zásady presentace dat z výzkumu. Cílem kurzu je naučit studenty na nejjednodušší úrovni efektivně zpracovávat kvantitativní data z vlastních výzkumných projektů pro účely diplomové práce, tj. použít základní popisnou statistickou metodu k zodpovězení výzkumné otázky, odhalit vztahy mezi proměnnými a testovat hypotézy jednoduchým - deskriptivním způsobem (třídění dat
1. a
2. stupně). Předmětem výuky není inferenční statistika. Sekundárním cílem je naučit studenty kvalitně připravit dotazníkové šetření, tak aby zodpovědělo jejich výzkumné otázky. V kurzu budeme pracovat s již existujícími datovými soubory a dále s daty z výzkumů, které realizovali sami studenti (v první fázi s dotazníky). Jejich analýzu budeme provádět pomocí statistického balíku SPSS, resp. jeho freeware verze PSPP (data management, rekódování, popisné statistiky, kontingenční tabulky a grafy), případně na jiném volně šířeném statistickém software (PAST, R-cmdr) a doplňkově též v MS Excel. Student by měl v průběhu kurzu nabýt takové znalosti, aby byl po jeho skončení schopen připravit kvantitativní data získané dotazníkovým šetřením, provést elementární popisnou analýzu a velmi jednoduchým způsobem zodpovědět vlastní výzkumné otázky a zhodnotit platnost hypotéz. Způsoby hodnocení: * Aktivní účast v kurzu (práce na jedné z etap výzkumu: příprava, zpracování dat, elementární analýza) a studium povinné literatury. Domácí úkol spočívající v jednoduchém otestování hypotézy vztahu dvou znaků v tabulce a interpretaci vztahů (ideálně úloha dále uplatnitelná v diplomové práci). Student získá 2 ECTS kredity. * Povinná literatura Babbie, E.
1995. „Elementary analyses” Pp. 375-394 in The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth. (kapitola 15 a adekvátní prezentace na kmvp.wz.cz) Disman, M.
1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. kapitola 8 a z kapitoly 9 str. 218-227. Šafr, J.
2010. Návod na statistický software PSPP. [online]. Praha: FHS UK. část
1. - Úvod. http://metodykv.wz.cz/PSPP_navod_1_uvod.pdf část
2. - Kontingenční tabulky. http://metodykv.wz.cz/PSPP_navod_2_konting_tab.pdf Podklady na a (pro SPSS/ PSPP). * Doporučená literatura Bryman, A.
2008. Social research methods. Oxford: Oxford University Press. * kapitoly:
14. Quantitative data analysis (s. 313-338) a
15. Using SPSS for Windows (339-362). Garson, G. D. Quantitative Research in Public Administration (PA 765 -
766). . Hague P.
2003. Průzkum trhu. Brno: Computer Press. Hanousek J., Charamza P.
1992. Moderní metody zpracování dat - Matematická statistika pro každého. Praha: Grada. Pavlica, K. a kol.
2000. Sociální výzkum, podnik a management. Praha: Ekopress. kapitoly: Metodologie kvantitativního výzkumu. (str. 85-95) a Strukturovaný rozhovor; Dotazník. (str. 114-23) Řezanková, H., L. Marek, M. Vrabec.
2001. IASTAT - INTERAKTIVNÍ UČEBNICE STATISTIKY. Praha: VŠE. . STATSOFT, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft,
2010. . Vávra M.
2006. Nesnáze s měřením postojů. SDA info Vol. 7, No.1.: 9-12. Fox, J. „The R Commander: A Basic-Statistics Graphical User Interface to R.“ Journal of Statistical Software. Vol. 14 (9),
2005. . PSPP Manual. .
Náplní kurzu je prakticky procvičit přípravnou fázi kvantitativního výzkumu (konceptualizace, operacionalizace hypotéz, konstrukce dotazníku) a naučit studenty návazným etapám zpracování dat získaných z dotazníkového šetření (kódování dotazníků, ukládání dat do elektronické podoby, čištění dat); dále představit elementární analýzu dat a interpretaci výsledků (základní popisné statistiky a jednoduché zhodnocení platnosti hypotéz) i zásady presentace dat z výzkumu. Studenti se naučí kvalitně připravit a realizovat vlastní kvantitativní výzkumný projekt pro své diplomové práce.