Výstupy kurzu
Student formuluje základní principy kvalitativního výzkumu umí porovnat základní techniky sběru dat navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky
Stručný program přednášek a seminářů: a) teorie a nejdůležitější pojmy: logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu sebraných dat etické otázky v terénním výzkumu pozorování, záznam pozorování výzkumný rozhovor - typy interview, typy otázek focus group v kvalitativním výzkumu, výzkumný design focus group: vytváření vzorku, homogenita a segmentace skupin, výběr a počet účastníků focus group, vedení focus group field notes, forma a obsah field notes b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností: ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)
Základní učebnice:
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Doporučená literatura
Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzu
Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.
BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004.
DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893.
GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. Biograf, 23, 2000. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=2302>
GUILLEMIN, Marillys; GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky "ve výzkumu. Biograf, 2004, 35: 11-31.
GUMMESSON, Evert. Qualitative methods in management research. Sage, 2000.
HEATH, A.W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 10-11, 1997. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110>
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.
CHENAIL, R.J.. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Biograf, 21, 2000. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101>
Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha: SLON 2010.
Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95.
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.
MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991.
Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008.
RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.
STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.
THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009.
Yin, Robert K. Case Study Research. London: SAGE, 2009.
První semestr předmětu je věnován úvodu do problematiky kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, výzkumným designům, výzkumnému postupu a základním technikám sběru dat. Studenti vypracují v průběhu semestru návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku, výběru techniky sběru dat a přípravě na sběr dat.
Prakticky si vyzkoušejí techniku pozorování a výzkumného rozhovoru, včetně záznamu pozorování, přípravy scénáře rozhovoru, jeho přepisu a pořízení polních poznámek. Studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů.
Kurz je specificky zaměřen na kvalitativní výzkum zdravotnických a sociálních organizací. Kurz se sestává z přednášek, seminářů a domácí přípravy.
Výuka probíhá blokově.