Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací I.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMR14POLI

Sylabus

Výstupy kurzu

Student formuluje základní principy kvalitativního výzkumu umí porovnat základní techniky sběru dat navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky  

Stručný program přednášek a seminářů:  a) teorie a nejdůležitější pojmy:  logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu  výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky  výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu  výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu  vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu sebraných dat  etické otázky v terénním výzkumu  pozorování, záznam pozorování  výzkumný rozhovor - typy interview, typy otázek  focus group v kvalitativním výzkumu, výzkumný design focus group: vytváření vzorku, homogenita a segmentace skupin, výběr a počet účastníků focus group, vedení focus group  field notes, forma a obsah field notes   b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností:  ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu  formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum  náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik  příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu  praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování  provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí  praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek  ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka  příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce  natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru  reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)     

Základní učebnice:

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.  

Doporučená literatura 

Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzu

Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.

BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004.

DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.

DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893.

GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. Biograf, 23, 2000. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=2302>

GUILLEMIN, Marillys; GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky "ve výzkumu. Biograf, 2004, 35: 11-31.

GUMMESSON, Evert. Qualitative methods in management research. Sage, 2000.

HEATH, A.W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 10-11, 1997. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110>

HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.

CHENAIL, R.J.. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Biograf, 21, 2000. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101>

Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha: SLON 2010.

Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95.

Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.

MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991.

Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008.

RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.

Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.

STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.

THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009.

Yin, Robert K. Case Study Research.  London: SAGE, 2009.

Anotace

První semestr předmětu je věnován úvodu do problematiky kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, výzkumným designům, výzkumnému postupu a základním technikám sběru dat. Studenti vypracují v průběhu semestru návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku, výběru techniky sběru dat a přípravě na sběr dat.

Prakticky si vyzkoušejí techniku pozorování a výzkumného rozhovoru, včetně záznamu pozorování, přípravy scénáře rozhovoru, jeho přepisu a pořízení polních poznámek. Studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů.

Kurz je specificky zaměřen na kvalitativní výzkum zdravotnických a sociálních organizací. Kurz se sestává z přednášek, seminářů a domácí přípravy.

Výuka probíhá blokově.