Výstupy kurzu
Student formuluje základní principy kvalitativního výzkumu umí porovnat základní techniky sběru dat navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky
Stručný program přednášek a seminářů: a) teorie a nejdůležitější pojmy: logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu sebraných dat etické otázky v terénním výzkumu pozorování, záznam pozorování výzkumný rozhovor - typy interview, typy otázek focus group v kvalitativním výzkumu, výzkumný design focus group: vytváření vzorku, homogenita a segmentace skupin, výběr a počet účastníků focus group, vedení focus group field notes, forma a obsah field notes b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností: ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)
Základní učebnice:
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Doporučená literatura
Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzu
Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.
BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004.
DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893.
GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. Biograf, 23, 2000. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=2302>
GUILLEMIN, Marillys; GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky "ve výzkumu. Biograf, 2004, 35: 11-31.
GUMMESSON, Evert. Qualitative methods in management research. Sage, 2000.
HEATH, A.W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 10-11, 1997. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110>
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.
CHENAIL, R.J.. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Biograf, 21, 2000. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101>
Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha: SLON 2010.
Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95.
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.
MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991.
Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008.
RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.
STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.
THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009.
Yin, Robert K. Case Study Research. London: SAGE, 2009.
The first semester of the course is devoted to the introduction to the qualitative research: the nature of qualitative research, research designs, research process and basic techniques of data collection. During the semester, the students draw the draft of their own research, which will be devoted to the formulation of the research problem and research questions, to the strategy of the sample construction and to the techniques of data collection. The students try out the technique of observation and of research interview (including the record of an observation, developing of an interview scenario, making transcription of the interview and the acquisition of field notes). Students are encouraged to reflect on the ethical dimensions of the research and on the consequences of the presence and role of the researcher in the field: students are often direct participants in the events that they intend to examine, or are even in the role of their managers. This course is specifically focused on qualitative research for social and health organizations.
The course consists of lectures, seminars and homework. Lectures take place in blocks.