Předmět uvádí studenta do klíčových hodnot a z nich vyplývajících variant způsobů hodnocení kvality služeb v sociální a zdravotní oblasti a jejich dopady na kvalitu života uživatelů služeb.
Cíle/výstupy: objasní atributy pojmu kvalita v kontextu jednotlivých etap historického vývoje vysvětlí různé postupy a metody pro řízení a hodnocení kvality umí porovnat nejvýznamnější systémy hodnocení kvality ve vztahu k výchozím hodnotám a dopadům na kvalitu péče definuje základní kritéria/indikátory kvality ve vybrané oblasti služeb umí kriticky hodnotit probíhající formy hodnocení kvality a jejich standardizace ve vybrané sociální nebo zdravotní organizaci umí formulovat principy efektivního zavádění řízení kvality a aplikovat je formou navrženého postupu do konkrétní sociální a zdravotnické organizace objasní možné pozitivní i rizikové dopady svého navrženého postupu na kvalitu života klientů sociálních a zdravotních služeb
Témata výuky:
Kvalita jako pojem a hodnota v historickém kontextu. Systémy řízení kvality u nás a v Evropě. Národní politika podpory kvality v ČR: obecně k pojmům jakost a kvalita, historický vývoj, kvalita jako hodnota jednotlivé přístupy k řízení kvality - ISO, TQM, EFQM, CAF, Benchmarking strategie a cíle politiky podpory kvality v ČR a v Evropě
Programy zvyšování kvality ve zdravotnictví: vymezení některých pojmů souvisejících s kvalitou zdravotní péče systémy sledování a zvyšování kvality poskytované zdravotní péče standardy pro podporu zdraví v nemocnicích, nástroj sebehodnocení, provádění auditů
Kvalita v sociálních službách: hlavní znaky systémů sociálních služeb v evropských zemích standardy kvality sociálních služeb a jejich hodnocení potřeby uživatelů a individualizace poskytované péče, vazba kulturu poskytování služeb
Požadavky k absolvování kurzu: písemná práce a zkouška
Písemná práce na téma:
"Realizace zavádění systémů kvality ve Vašem sociálním / zdravotnickém zařízení" - kritické zhodnocení a diskuse alternativ podle skutečnosti, nebo nový návrh formou projektu kvality (student zpracuje seminární práci v rozsahu 6 normostran a odevzdá ji nejpozději 7 dní před zkouškou).
Ústní zkouška: rozprava nad písemnou prací a nad probranými tématy
V případě přechodu na online výuku bude tato probíhat v MS Teams, požadavky k atestaci předmětu se nezmění. Účast bude zaznamenána tamtéž.
Základní studijní literatura: Studijní materiály k předmětu v Moodle
Doporučená studijní literatura:
CRAINER, S., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management: Základní myšlenkové směry: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1.vyd. Praha: Management Press, 2000. 250 s. Expert (Grada). ISBN 80-726-1019-8.
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2010, 207 s. ISBN 978-808-7398-067.
HAVRDOVÁ, Z., ŠMÍDOVÁ, O., ŠAFR, J., ŠTEGMANNOVÁ, I. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 207 s. ISBN 978-808-7398-159.
MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory: řízení kvality dlouhodobé péče v ČR. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 176 s. ISBN 978-807-2624-997.
MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory II: řízení kvality dlouhodobé péče v mezinárodním srovnání. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7262-524-6.
Mezinárodní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení, Praha: Grada 2004
NENADÁL, J., NOSKIEVIČOVÁ, D., PETŘÍKOVÁ, R., PLURA, J., TOŠENOVSKÝ, J. Moderní management jakosti. Dotisk 1. vydání. Praha, Management Press 2011. 380 s. ISBN 978-80-7261-071-6.
PILLINGER, J. Quality in social public services. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities 2001. ISBN 92-897-0066-1.
NENADÁL, J., JABŮRKOVÁ, M. Kvalita v podmínkách Evropské unie: společné povinnosti - společné výhody. Vyd. 1. Editor Ondřej Mátl, Milena Jabůrková. Ostrava: Montanex, 1998, 310 s. ISBN 80-722-5010-8.
Standardy kvality sociálních služeb. Praha, MPSV 2002
Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe - průvodce poskytovatele. Praha, MPSV 2003
Zákony a vyhlášky (ve znění pozdějších předpisů):
Zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Vyhl. č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
Zák. č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách
Vyhl. č. 98/2012 Sb. o zdravotnické dokumentaci
Vyhl. č. 99/2012 Sb. o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb
Vyhl. č. 102/2012 Sb. o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče
Předmět uvádí studenta do klíčových hodnot a z nich vyplývajících variant způsobů hodnocení kvality služeb v sociální a zdravotní oblasti a jejich dopady na kvalitu života uživatelů služeb. Objasní atributy pojmu kvalita v kontextu jednotlivých etap historického vývoje, vysvětlí různé postupy a metody pro řízení a hodnocení kvality.
Student následně umí porovnat nejvýznamnější systémy hodnocení kvality ve vztahu k výchozím hodnotám a dopadům na kvalitu péče, definuje základní kritéria/indikátory kvality ve vybrané oblasti služeb, umí kriticky hodnotit probíhající formy hodnocení kvality a jejich standardizace ve vybrané sociální nebo zdravotní organizaci, umí formulovat principy efektivního zavádění řízení kvality a aplikovat je formou navrženého postupu do konkrétní sociální a zdravotnické organizace, objasní možné pozitivní i rizikové dopady svého navrženého postupu na kvalitu života klientů sociálních a zdravotních služeb.