Záměr vzhledem k profilu absolventa:Kurz je umožňuje studentům získat základní znalosti a dovednosti z oblasti diagnostiky organizace a aplikovat je při analýze konkrétní organizace, a to na úrovni organizační kultury, řízení a plánování, organizování a organizační struktury, vedení lidí a komunikace nebo kvality služeb. Důraz je kladen na vyjednávání s organizací zaměřené na stanovení cílů a postupu diagnostického procesu, na adekvátní využití diagnostických metod a práci se získanými informacemi, prezentaci relevantních závěrů prostřednictvím diagnostické zprávy a vyústění celého diagnostického procesu do konkrétních doporučení a opatření pro fungování vybrané organizace. Cíle/výstupy:Student dovede • ve spolupráci s organizací stanovit cíle a postup diagnostického procesu, • s využitím výzkumných metod a manažerských technik zvolit vhodné postupy pro analýzu organizace,• popsat a analyzovat procesy nebo stav organizace ve vybraných oblastech,• identifikovat a shrnout silné a slabé stránky organizace ve vybrané oblasti,• na základě provedené analýzy navrhovat a obhájit opatření a změny v dané oblasti,• reflektovat svoji roli v průběhu diagnostického procesu. Témata výuky:1. Účel, cíle, typy diagnostiky.
2. Předpoklady pro diagnostiku.3. Proces diagnostiky organizace (vstup do organizace, stanovení diagnostického cíle a plánu diagnostiky, sběr informací a jejich analýza, formulace výstupů, závěrů a doporučení pro organizaci).
4. Analytické techniky a techniky dekompozice organizace. Techniky analýzy vnějšího a vnitřního prostředí.5. Oblasti diagnostiky. Způsoby hodnocení: Na kurzu je vyžadována 75 % účast a zpracování seminární práce.Kurz je zakončen ústní zkouškou zaměřenou na výstupy seminární práce. Podrobné požadavky na povinnou seminární práci jsou uvedeny v Moodlu na konci Opory ke kurzu. Při zpracování této práce student aktivně využívá znalosti a dovednosti získané v jiných kurzech (metody výzkumu, personální management, dílna komunikace ad.).Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie). Práce bude hodnocena především v těchto oblastech:• odůvodnění diagnostiky (zda je jasné, proč si student téma vybral, k čemu má organozaci přispět),• nastavení cíle (zda je cíl SMART),• nastavení postupu diagnostiky (zda postup povede k naplnění stanoveného cíle, zda jsou zvoleny relevantní metody, zda postup zahrnuje všechny potřebné oblasti),• prezentace zjištění (k čemu se došlo, zda jsou závěry řádně a srozumitelně odůvodněny, jsou k nim předloženy důkazy, zda je naplněn cíl diagnostiky),• prezentace návrhů na řešení (zda vycházejí ze zjištění). Povinná četba:Studijní materiály na internetu (moodle) Doporučená literatura:Bedrnová, E.; Nový, I., ad. Psychologie a sociologie v řízení firmy: Cesty efektivního využití lidského potenciálu podniku. Praha: Prospektrum,
1994.Bělohlávek, F. Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico,
1996.Cameron, K. S., Quinn, R. E. Diagnosing and Changing Organizational Culture. Reading: Addison-Wesley,
1999. Drucker P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press,
1994.Drucker, P. F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press,
1992.Drucker, P. F. Řízení v době velkých změn, Praha: Management Press,
1998.Harrison, H.I., Diagnosing organisations, Methods, Models and Processes. Sage Publications,
1994.Havrdová, Z. Šmídová, O. Šafr, J. Štegmannová, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií,
2011. Kadlčík, M. Psychologie a sociologie řízení. Hradec Králové: Gaudeamus,
2001.Musil, L. „Ráda bych Vám pomohla, ale…“. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman,
2004. Musil, L. Kubalčíková, Havlíková, J. Přístup pracovníků vybraného zařízení sociálních služeb ke klientům v kontextu implementace Standardů kvality.
1. vyd. Praha: VÚPSV,
2009. Musil, L. Kubalčíková, Havlíková, J. Využití Standardů kvality v politice poskytování sociálních služeb vybraného nestátního neziskového subjektu.
1. vyd. Praha: VÚPSV,
2008. Pavlica, K. a kol. Sociální výzkum, podnik a management. Praha: EKOPRESS,
2000.Tyson, S.; Jackson, T. Organizační chování. Praha: Grada,
1997.
Kurz je umožňuje studentům získat základní znalosti a dovednosti z oblasti diagnostiky organizace a aplikovat je při analýze konkrétní organizace, a to na úrovni organizační kultury, řízení a plánování, organizování a organizační struktury, vedení lidí a komunikace nebo kvality služeb. Důraz je kladen na vyjednávání s organizací zaměřené na stanovení cílů a postupu diagnostického procesu, na adekvátní využití diagnostických metod a práci se získanými informacemi, prezentaci relevantních závěrů prostřednictvím diagnostické zprávy a vyústění celého diagnostického procesu do konkrétních doporučení a opatření pro fungování vybrané organizace.