Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalitativní výzkum - praktikum

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMR21VOLI

Sylabus

* Podmínky zapsání kurzu:

Absolvování kursu Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. Kurz si může zapsat student/ka, který se chce věnovat kvalitativnímu výzkumu ve své diplomové či doktorské práci, popřípadě v souvislosti zapojením do specifického výzkumu FSV.

* Počet studentů:

Počet je vzhledem k dílenské povaze kursu omezen na max. 12 studentů/studentek.

* Náplň kursu:

Formulace výzkumné otázky, upřesňování výzkumné otázky na základě vstupu do terénu a vlivem četby odborné literatury, strategie a metoda vytváření dat, analýza dat: kódování, kategorizace, psaní analytických poznámek, propojování kategorií, hledání vztahů mezi nimi, interpretace, formulování dílčích závěrů, psaní závěrečné zprávy (části diplomové práce), vzájemná oponentura závěrečných zpráv.

* Podmínky ukončení:

Podmínkou získání zápočtu je předložení záznamů dat (transkripty dat, terénní poznámky apod.) a odevzdání analýzy-interpretace dat formou závěrečné výzkumné zprávy nebo předem domluvené části diplomové práce, která bude oponována vyučující a dvěma kolegy-studenty. Součástí hodnocení je aktivní účast na seminářích.

* Literatura:

Hammersley, M. / Atkinson, P. (1995). Ethnography: Principles in practice. 2nd edition. London: Routledge

Morgan, D. L. (2001).Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Nakl. Albert, Boskovice

Hoffmanová, J. / Mullerová, O. (2000): Jak vedeme dialog s institucemi. Praha: Academia

Kučera, M. (1992). Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha: PF UK Studia pedagogica.

Mračková, A. (2004) Interakcia lekár - pacient pri poskytovaní nepriaznivej správy. Sociológia 2004/1

Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívný výzkum. Bratislava: Pegas.

Silverman, D. (1993): Interpreting qualitative data: Methods of analysing talk, text and interaction. London: Sage

Strauss, A. / Corbinová, J. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert

Šmídová, O. (2001) Romský asistent most nebo hromosvod? In Šmídová, O. (ed.) Zdi a mosty. Česko-romské vztahy. Praha : ISS FSV UK a Biograf

Šanderová Jadwiga, Olga Šmídová a kol. (2009) Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha Sociologické nakladatelství,

Švaříček, R. Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál

Časopis Biograf

Anotace

Cílem kurzu je poskytnout studentům metodologické zázemí při diplomovém výzkumu. Kurz navazuje na předmět

Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. Záměrem kurzu je prohloubit a zdokonalit dosavadní metodologické znalosti a aplikovat je na konkrétním výzkumném tématu, kterému se studenti věnují v rámci diplomového či týmového výzkumu. V praktiku se budeme věnovat designování výzkumu, vytváření dat a zejména pak jejich analýze, interpretaci a prezentaci. Kurz je založen na pravidelné a společné práci studentů a vyučující.