* Podmínky zapsání kurzu:
Absolvování kursu Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. Kurz si může zapsat student/ka, který se chce věnovat kvalitativnímu výzkumu ve své diplomové či doktorské práci, popřípadě v souvislosti zapojením do specifického výzkumu FSV.
* Počet studentů:
Počet je vzhledem k dílenské povaze kursu omezen na max. 12 studentů/studentek.
* Náplň kursu:
Formulace výzkumné otázky, upřesňování výzkumné otázky na základě vstupu do terénu a vlivem četby odborné literatury, strategie a metoda vytváření dat, analýza dat: kódování, kategorizace, psaní analytických poznámek, propojování kategorií, hledání vztahů mezi nimi, interpretace, formulování dílčích závěrů, psaní závěrečné zprávy (části diplomové práce), vzájemná oponentura závěrečných zpráv.
* Podmínky ukončení:
Podmínkou získání zápočtu je předložení záznamů dat (transkripty dat, terénní poznámky apod.) a odevzdání analýzy-interpretace dat formou závěrečné výzkumné zprávy nebo předem domluvené části diplomové práce, která bude oponována vyučující a dvěma kolegy-studenty. Součástí hodnocení je aktivní účast na seminářích.
* Literatura:
Hammersley, M. / Atkinson, P. (1995). Ethnography: Principles in practice. 2nd edition. London: Routledge
Morgan, D. L. (2001).Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Nakl. Albert, Boskovice
Hoffmanová, J. / Mullerová, O. (2000): Jak vedeme dialog s institucemi. Praha: Academia
Kučera, M. (1992). Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha: PF UK Studia pedagogica.
Mračková, A. (2004) Interakcia lekár - pacient pri poskytovaní nepriaznivej správy. Sociológia 2004/1
Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívný výzkum. Bratislava: Pegas.
Silverman, D. (1993): Interpreting qualitative data: Methods of analysing talk, text and interaction. London: Sage
Strauss, A. / Corbinová, J. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert
Šmídová, O. (2001) Romský asistent most nebo hromosvod? In Šmídová, O. (ed.) Zdi a mosty. Česko-romské vztahy. Praha : ISS FSV UK a Biograf
Šanderová Jadwiga, Olga Šmídová a kol. (2009) Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha Sociologické nakladatelství,
Švaříček, R. Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál
Časopis Biograf
Cílem kurzu je poskytnout studentům metodologické zázemí při diplomovém výzkumu. Kurz navazuje na předmět
Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. Záměrem kurzu je prohloubit a zdokonalit dosavadní metodologické znalosti a aplikovat je na konkrétním výzkumném tématu, kterému se studenti věnují v rámci diplomového či týmového výzkumu. V praktiku se budeme věnovat designování výzkumu, vytváření dat a zejména pak jejich analýze, interpretaci a prezentaci. Kurz je založen na pravidelné a společné práci studentů a vyučující.