* Podmínky zapsání kurzu:
Absolvování kursu Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. Kurz si může zapsat student/ka, který se chce věnovat kvalitativnímu výzkumu ve své diplomové či doktorské práci, popřípadě v souvislosti zapojením do specifického výzkumu FSV.
* Počet studentů:
Počet je vzhledem k dílenské povaze kursu omezen na max. 12 studentů/studentek.
* Náplň kursu:
Formulace výzkumné otázky, upřesňování výzkumné otázky na základě vstupu do terénu a vlivem četby odborné literatury, strategie a metoda vytváření dat, analýza dat: kódování, kategorizace, psaní analytických poznámek, propojování kategorií, hledání vztahů mezi nimi, interpretace, formulování dílčích závěrů, psaní závěrečné zprávy (části diplomové práce), vzájemná oponentura závěrečných zpráv.
* Podmínky ukončení:
Podmínkou získání zápočtu je předložení záznamů dat (transkripty dat, terénní poznámky apod.) a odevzdání analýzy-interpretace dat formou závěrečné výzkumné zprávy nebo předem domluvené části diplomové práce, která bude oponována vyučující a dvěma kolegy-studenty. Součástí hodnocení je aktivní účast na seminářích.
* Literatura:
Hammersley, M. / Atkinson, P. (1995). Ethnography: Principles in practice. 2nd edition. London: Routledge
Morgan, D. L. (2001).Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Nakl. Albert, Boskovice
Hoffmanová, J. / Mullerová, O. (2000): Jak vedeme dialog s institucemi. Praha: Academia
Kučera, M. (1992). Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha: PF UK Studia pedagogica.
Mračková, A. (2004) Interakcia lekár - pacient pri poskytovaní nepriaznivej správy. Sociológia 2004/1
Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívný výzkum. Bratislava: Pegas.
Silverman, D. (1993): Interpreting qualitative data: Methods of analysing talk, text and interaction. London: Sage
Strauss, A. / Corbinová, J. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert
Šm ídová, O. (2001) Romský asistent most nebo hromosvod? In Šmídová, O. (ed.) Zdi a mosty. Česko-romské vztahy. Praha : ISS FSV UK a Biograf
Šanderová Jadwiga, Olga Šmídová a kol. (2009) Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha Sociologické nakladatelství,
Švaříček, R. Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál
Časopis Biograf
This follow-up practicum provides students with the opportunity to apply gained methodological knowledge to a specific subject matter pursued in their master's thesis, dissertation or team research. Under the supervision of an experienced researcher, it aims to lead them through the overall research process of qualitative fieldwork, including research design, data processing, analyses and interpretation, research report writing.