* Cíle/výstupy: Student dovede: - naplánovat průběh hodnocení aktuálního stavu služby adekvátně k jeho konkrétnímu cíli, - ve vztahu k cíli vhodně volit metody zjišťování informací, respondenty a tazatele, - zapojit do procesu hodnocení a zvyšování kvality uživatele sociálních služeb, - využít získané informace ke zhodnocení aktuálního stavu sociální služby, - na základě získaných poznatků navrhnout a obhájit opatření vedoucí ke zvyšování kvality služby, - navrhnout způsoby ověřování a kontroly opatření. * Témata výuky:
1. Zvyšován í kvality služby jako proces. Efektivita služby. Spokojenost uživatelů. Vize (poslání) vs. potřeby cílové skupiny v lokalitě vs. realita poskytované sociální služby.
2. Evaluace aktuálního stavu. Důvod/y šetření. Metody zjišťování informací: dotazník, rozhovory, pozorování, analýza dokumentů; výběr metod vzhledem ke specifikům situací a kompetencí respondentů. Výběr respondentů (uživatelé, zaměstnanci, opatrovníci, spolupracující organizace ad.), specifika jednotlivých cílových skupin vzhledem k záměru šetření. Výběr těch, kdo budou sbírat informace (zaměstnanci, studenti, dobrovolníci, externí firma ad.).
3. Uživatel sociální služby jako respondent. Zapojení uživatelů do procesu zvyšování kvality sociální služby. Specifika jednotlivých cílových skupin uživatelů sociálních služeb vzhledem k možnosti zjišťování jejich potřeb, jejich spokojenosti se službou a naplňování jejich cílů.
4. Práce se získanými informacemi a jejich interpretace vedoucí ke zhodnocení aktuální stavu konkrétního parametru/parametrů služby.
5. Vyvození důsledků a plán postupu vedoucí ke zvyšování kvality služby. Realizace a kontrola opatření v praxi. * Způsoby hodnocení: Kurz je zakončen zápočtem, který student získá za účast za 80 % účast na kurzu a závěrečnou obhajobu návrhu postupu při zvyšování kvality služby. Kurz bude realizován interaktivní formou, student se bude během kurzu účastnit aktivit a plnit individuální a skupinové úkoly, jejichž výstupem budou podklady pro návrh postupu při zvyšování kvality služby. Zápočet tak student získá za obhajobu kompletního postupu při zvyšování kvality služby, která proběhne v rámci formou skupinové diskuse. * Doporučená literatura: Belcrout, M.: VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ A ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO VÝKONU. Praha: Grada Publishing,
1998. Gavora, P. VÝZKUMNÉ METODY V PEDAGOGICE. Brno: Paido,
1996. Hendl, J. ÚVOD DO KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU. Praha: Karolinum,
1997. Hroník, F.: ROZVOJ A VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Praha: Grada Publishing,
2007. Kol. autorů.: BENCHMARKING VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ. Praha: Ministerstvo Vnitra,
2004. Koubek, J.: ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ. Praha: Management Press,
2002. Matoušek, O. a kol.: SOCIÁLNÍ SLUŽBY. Praha: Portál,
2007. Payne, Ch.: KVALITA V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH. Praha: MPSV,
2002. Smutek, M.: EVALUACE SOCIÁLNÍCH PROGRAMŮ. Hradec Králové: Gaudeamus,
2005. Strauss, A.; Corbinová, J. ZÁKLADY KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU. Boskovice: Albert,
1999.
Kurz je realizován jako praktický nácvik a rozbor procesu, resp. cyklu zvyšování kvality sociální služby, a to od počátečního hodnocení kvality služby (definování důvodu a cíle hodnocení, volba metod zisku informací, respondentů a tazatelů, způsob práce se získanými informacemi a jejich interpretace), jehož výstupem je zhodnocení aktuální stavu konkrétního parametru/parametrů služby, přes vyvozování závěrů a důsledků, včetně plánu postupu vedoucímu ke zvyšování kvality služby (např. revize metodik, školení a trénink dovedností zaměstnanců, revize strategického plánu) až k realizaci a kontrole navrhovaných opatření.
Kurz je zakončen obhájením zvolených postupů při zvyšování kvality služby.