Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to research in social work practice

Class at Faculty of Humanities |
YMRNPK005

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah a struktura:

Obsah kursu je členěn do 5 navazujících tematických okruhů, které společně přispívají k naplnění cílů. Logika obsahu směřuje k podpoře schopnosti studentů a studentek samostatně navrhnout vlastní projekt výzkumu v oblasti jimi zvoleného tématu.

* OKRUH 1:

Co je sociální (a organizační) výzkum, a k čemu je dobrý?; Jaký je vztah mezi sociální prací a sociálním výzkumem?; Základní epistemologické problémy a výzvy (sociálního) výzkumu; Srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu.

Četba k okruhu:

Baum, Detlef 2014. Tradice výzkumu v sociální práci, In. Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci., s. 37-62.

EWERITT, A. 1998 Research and development in social work. In: ADAMS, R., DOMINELLI, L. PAYNE, M. Social work: themes issues and critical debates. London: MACMILLAN PRESS Ltd, s. 104-115.

* OKRUH 2:

Logika a postup kvalitativního výzkumu; hlavní přístupy kvalitativního výzkumu; formulace výzkumného problému

Četba k okruhu:

Loučková, Ivana 2014. Výzkum v sociální práci - problémy a možnosti, In: Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava 2014. (s. 21-36)

Payne, Malcolm 2005 The impact of research, In: Payne, M. The origins of social work. Continuity and change. (s. 216-226).

* OKRUH 3:

Výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky; Výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu; Výběr participantů v kvalitativním výzkumu; problém validity a reliability

Četba k okruhu:

Silverman, David 2005. Výber témy, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 75-85.

Silverman, David 2005. Výber prípadu, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 114-124.

* OKRUH 4:

Etické otázky v sociálním výzkumu; Vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression; management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu dat

Četba k okruhu:

STAKE, R. E. 2010. Advocacy and Ethics. Making thinks work better, In: Qualitative Research: Studying How Things Work, s. 201 - 2016.

Littlechild, Brian. Etika v kvalitativním výzkumu v sociální práci, In: Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci, s. 121-137.

* OKRUH 5:

Projekt kvalitativního výzkumu - základní logika a struktura plánování vlastního výzkumu

Četba k okruhu:

Silverman, David 2005. Aako písať návrh výzkumného projektu, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 125-129.

* Výstup:

Student/ka: umí pojmenovat a vysvětlit základní epistemologické problémy a výzvy sociálního výzkumu; dokáže objasnit problematiku subjektivizmu a objektivizmu v sociálním výzkumu; formuluje základní principy kvalitativního výzkumu; umí formulovat výzkumnou otázku v rámci zvoleného výzkumného problému; navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz začíná úvodem do teorie a epistemologie sociálního a organizačního výzkumu, kdy je pozornost věnována logice (resp. logikám) výzkumu založenému na principech a pravidlech věd o člověku a lidské společnosti. Po uvedení do podobností a rozdílů mezi kvalitativními a kvantitativními přístupy ke zkoumání sociální reality, je pozornost zaměřena na základní principy, pojmy a strategie kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, různým výzkumným designům a základním technikám sběru dat. V průběhu semestru studentky a studenti vypracují návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku / výběru participantů, výběru techniky tvorby dat a přípravě na sběr dat. Studentky a studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studentky a studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů. Část přednášek je vedeno v anglickém jazyce, s podporou pro studentky a studenty

(prezentace k přednášce v českém jazyce a v případě potřeby i překlad diskuse).