Kurz využívá diskuze jako klíčovou metodu práce v seminářích. Studentkky a studenti využívajú jako oporu pro své diskuze relevantní právní předpisy v aktuálním znění ve všech okruzích: : Občanský zákoník; Zákon o zvláštních řízeních soudních; Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování; Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování; Zákon o ochraně osobních údajů; Listina základních práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Úmluva proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání, Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, Úmluva na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny: Úmluva o lidských právech a biomedicíně.
V průběhu kurzu studentky a studenti přicházejí s vlastními zkušenostmi a sporným situacemi, které jsou v průběhu výuky využívány jako příklady.
* Okruh 1:
Základní systematické členění práva, základní pojmy;
* Okruh 2:
Koncept lidských práv; Základní lidskoprávní dokumenty a jejich využití při řízení kvality služeb.
* Okruh 3:
Osobnost člověka v právním slova smyslu, ochrana osobnosti; Ochrana soukromí a ochrana osobních údajů; Svéprávnost, podpůrná opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat.
* Okruh 4:
Opatrovnictví; Problematika náležitého dohledu;
* Okruh 5:
Právní ukotvení autonomie pacienta, mlčenlivost a informovaný souhlas; Právní aspekty nedobrovolné hospitalizace.
* Okruh 6:
Odpovědnost za škodu na zdraví nebo majetku
Kurz nabízí úvod do právní problematiky týkající se sociální práce a sociálních služeb a umožní orientaci v systému práva a způsobu právního myšlení. Student/ka získá základní přehled ve vybraných tématech spojených s realizací sociální práce v institucích sociální práce, případně na pomezí sociální a zdravotní péče (lidská práva a jejich naplňování, svéprávnost a opatrovnictví, odpovědnost za škodu a problematika náležitého dohledu, autonomie pacienta a dopady na poskytování zdravotních služeb, nedobrovolná hospitalizace).
V průběhu kurzu studentky a studenti přicházejí s vlastními zkušenostmi a sporným situacemi, které jsou v průběhu výuky využívány jako příklady.