Charles Explorer logo
🇨🇿

Kvalita služeb

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMRNPK012

Sylabus

* Obsah a struktura:

Obsah kursu je členěn do 3 navazujících okruhů. Logika obsahu směřuje k podpoře schopnosti studentů a studentek sledovat aktuální trendy v oblasti sociálních a zdravotnických služeb, tvůrčím způsobem zjišťovat potřeby uživatelek a pacientů služeb a zvládat platné legislativní a formální požadavky na kvalitu s ohledem na její situovanost a proměnlivost v každodenní praxi.

* OKRUH 1:

Kvalita služeb, přístupy, systémy. Logika dokazování a logika zlepšování ve světě standardizace a auditů. Vytváření kvalitní služby s ohledem na potřeby (potenciálních) uživatelů, trendy v oboru a specifické podmínky poskytování služeb v organizaci. Reflexe zkušeností studentů s existujícími systémy řízení kvality a jejich využívání v praxi.

Četba k okruhu:

MOL, Annemarie. Proving or Improving: On Health Care Research as a Form of Self-Reflection. Qualitative Health Research. 2006, roč. 16, č. 3, s. 405-414. ISSN 1049-7323, 1552-7557. DOI: 10.1177/1049732305285856

POLS, Jeannette. Enforcing patient rights or improving care? The interference of two modes of doing good in mental health care: Enforcing patient rights or improving care? Sociology of Health & Illness. 2003, roč. 25, č. 4, s. 320-347. ISSN 01419889. DOI: 10.1111/1467-9566.00349

* OKRUH 2:

Identifikace a analýza budoucích trendů rozvoje specifických oblastí sociálních a zdravotnických služeb. Ekosystém vybrané služby, vytváření systémových map zohledňujících sociomateriální vztahy.

Četba k okruhu:

STICKDORN, Marc et al., eds. This is service design doing: applying service design thinking in the real world ; a practitioners’ handbook. First edition. vyd. Sebastapol, CA: O’Reilly, 2018. ISBN 978-1-4919-2718-2.

* OKRUH 3:

Metody a nástroje užívané při designování a hodnocení kvality služeb (nejen) z perspektivy uživatele služby. Praxiografie a empirická etika jako radikalizace vztahovosti; human centered design jako technologie řízení zaměřujícího se na uživatele/klienta/zákazníka.

Četba k okruhu:

MUURINEN, Heidi. Service-user participation in developing social services: applying the experiment-driven approach. European Journal of Social Work. 2019, roč. 22, č. 6, s. 961-973. ISSN 1369-1457, 1468-2664. DOI: 10.1080/13691457.2018.1461071

POLS, Jeannette. Towards an empirical ethics in care: relations with technologies in health care. Medicine, Health Care and Philosophy. 2015, roč. 18, č. 1, s. 81-90. ISSN 1386-7423, 1572-8633. DOI: 10.1007/s11019-014-9582-9

* Výstup:

Student/ka:

Umí pojmenovat a vysvětlit vybrané přístupy týkající se kvality služeb a popsat současné a budoucí trendy v příslušném oboru.

Dokáže objasnit rozdíl logiky dokazování a zlepšování v prostředí sociálních a zdravotnických služeb.

Umí tvůrčím a empatickým způsobem analyzovat potřeby uživatelů a pacientů s ohledem na jejich každodenní život.

Umí formulovat výzvy a navrhnout zlepšení kvality služeb.

Anotace

Kurz podporuje kritické myšlení a tvůrčí přístup studentů při vytváření a rozvoji sociálních a zdravotnických služeb.

Úvod je věnován logice dokazování a logice zlepšování s ohledem na standardizaci služeb a provádění externí inspekční a auditorské činnosti. Během výuky a formou samostatné nebo týmové práce se studenti budou věnovat

širším souvislostem služeb – vytváření systémové mapy vybrané služby – a participativní analýze/výzkumu potřeb vybraných uživatelů nebo pacientů s ohledem na jejich každodenní život. Výsledek analýzy bude sloužit jako podklad k formulování základních výzev a vytváření návrhů na zlepšení konkrétní služby. Získané dovednosti studenti a studentky využijí v předmětech Kritická studia v managementu a Praxe řízení.