Charles Explorer logo
🇬🇧

Differences and Similarities of social health services

Class at Faculty of Humanities |
YMRNPK016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět je rozdělen do 4 okruhů:

* 1. BLOK: MOŽNOSTI KOORDINACE ZDRAVOTNÍCH A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB

V prvním bloku bude představen rámec poskytování péče v ČR, instituce a odborníci v systému působící, pravidla a právní předpisy, podle kterých je péče uskutečňována. Součástí úvodního setkání bude pojmenování rozdílů v podmínkách provádění péče, jejího financování, způsobu úhrady, profesní způsobilost, vzdělávání a kompetence odborníků, ale i pojmenování momentů spojujích: pečovatele, pečující a tedy koordinaci péče. Již v tomto prvním bloku budou představeny příklady a možnosti koordinované péče z oblasti primární péče, komunitní péče, dlouhodobé péče, péče při přechodu z instituce do vlastního sociálního prostředí pacienta/klienta, preventivní péče, pracovní rehabilitace. četba k 1. bloku APRČR Výroční zpráva Asociace pracovní rehabilitace cit. 22.11.2021

HNILICOVÁ, H., DOBIÁŠOVÁ, K. Podpora zdraví v České republice. Zdravotnictví v České republice, 1/2012 2 - 12 dostupné z [cit. 2017-11-21].

KALVACH, Z., WIJA, P: Systém integrovaných podpůrných služeb cit. 22.11.2021

* 2. BLOK: STRATEGICKÉ DOKUMENTY A PROJEKTY V ČR, PODPORUJÍCÍ KOORDINOVANOU ZDRAVOTNÍ SOCIÁLNÍ PÉČI

Ve druhém boku bude studentům poskytnut komplexní přehled organizací a institucí na globální (WHO), evropské (organizace EU, OECD) a národní úrovni (strategické dokumenty, národní a reformní plány): např. reforma psychiatrické péče, plán Zdraví 2030, národní akční plán pro boj s Alzheimerovou nemocí atd. Zdůrazněny budou sociální determinanty zdraví, role preventivní péče edukace a zdravotní gramotnosti, význam Veřejného zdravotnictví v ochraně a podpoře veřejného zdraví a pacientských organizací. četba k 2. bloku MZCR cit.22.11.2021 cit. 22.11.2021 cit. 22.11.2021 cit. 22.11.2021 cit. 22.11.2021 cit. 22.11.2021

National Institutes of Health. National Institute of Health [online]. 2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: .

NHS Choices - Your health, your choices. National Health Service [online]. 2013, poslední revize 02/09/2013 [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: .

Zdravotnictví a medicína. Zdravotnictví + medicína [online]. c2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: .

European Health Consumer Indexes. Health Consumer Powehouse [cit. 22.11.2021. Dostupné z https://healthpowerhouse.com/publications

FANNING., B.: Three ways to welfare state, Bristol university press, 2021. ISBN-13: 9781447360322

* 3. BLOK: PŘÍNOSY SOCIÁLNÍ PRÁCE PRO ZDRAVOTNICTVÍ A PŘÍNOSY ZDRAVOTNICTVÍ PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI

Ve třetím bloku budou představeny teoretické možnosti přínosů sociální práce pro zdravotnictví a zdravotnictví pro sociální práci, a to zejména: ve schématech již fungujících postupů, přístupů a metod s využitím multidisciplinární péče, case managementu, disease managementu. Budou představeny úspěšné příklady koordinované péče i terénní péče z ČR (např. systém integrovaných podpůrných služeb v obci, koordinovaná péče v mobilním hospicu, či koordinační aktivity sociálních a zdravotně-sociálních pracovníků v nemocnicích). četba k 3. bloku Kalvach, Z., Wija, P: Systém integrovaných podpůrných služeb

KALVACH, Z.; PRŮŠA, L.; SCHWARTZ, K. WIJA, P. et al.:Podněty k podpoře komunitních zdravotně sociálních služeb, materiál DIAKONIE CČE Podpora rozvoje komunitních zdravotně-sociálních služeb, podpořeného z Programu švýcarsko-české spolupráce.,.

* 4. BLOK: KOMUNIKACE A POUŽITÍ JAZYKA JAKO PODMÍNKA KOORDINACE SLUŽEB A PARTICIPACE UŽIVATELŮ

*

Závěrečné setkání je věnováno komunikaci a reflektivnímu přístupu při sdílení a předávání informací mezi profesionály ze stejného oboru/resortu, mezi profesionály ze zdravotního a ze sociálního prostředí a mezi odborníky a klienty/pacienty a rodinou. Zmatení jazyků a významu pojmů vnímaných v různých časoprostorových kontextech různě je typickým důvodem selhání koordinace, to že jsme schopni tento fakt reflektovat je prvním krokem ke zlepšení schopnosti komunikovat a lépe koordinovat. Spolupráce studentů v týmech na výkladu situace kolegům ze „opačného“ resortu a následná interpretace pochopeného sdělení umožní studentům identifikovat oblasti, ve kterých je možné multidisciplinární komunikaci vylepšit a jaké nástroje k tomu použít. četba k 4. bloku GADAMER,H.G.: Pravda a metoda, nárys filozofické hermeneutiky, Triáda s.r.o.2019 ISBN: 978-80-87256-62-6. 416 stran. POKORNÁ, A.: Komunikace se seniory, Grada, https://www.grada.cz/komunikace-se-seniory-6102/ SCHRANNER, M.: Umění vyjednávat a přesvědčit v obtížných situacích, Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3609-9. 208 stran. Příprava na řešení modelových případových studií prostupu pacienta/klienta systémem. Bude zohledněna i role neformálních pečovatelů a možností jejich podpory (péče o pečující)

* Výstup:

Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a orientovat se v problematice zdraví a porozumět jeho sociálním faktorům, které ovlivňují též multidisciplinární spolupráci napříč sociální a zdravotní péčí a institucemi, odborníky a uživateli služeb. Student/ka je schopen/a zvažovat holisticky potřeby klientů/pacientů i jejich blízkých a doporučit vhodné cesty, možnosti a způsoby spolupráce s využitím metod a vědomostí odborníků ze zdravotních a sociálních služeb. Podstatou těchto dovedností je znalost determinant zdraví, možnosti komplexní pomoci z oblasti zdravotní i sociální péče (case a disease management, multidisciplinární spolupráce) u vědomí rezortních pravidel a právních předpisů, demografického vývoje společnosti, strategických dokumentů evropských a národních organizací (WHO, OECD, EU) a jejich priorit. Závěrečné hodnocení modulu má formát propojující samostatnou a dlouhodobou přípravu s aktivní prezentací a schopností diskuse, jakož i s prací v týmu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kontextuální rámec předmětu zohledňuje sociální rozměry zdraví a péče o zdraví. V přednáškách a praktických seminářích se studenti učí sdílet svůj profesní pohled na věc s kolegy „z druhé strany“ resortního systému poskytování péče, vzájemně se doplňovat a hledat řešení konkrétních případů a příkladů dobré a špatné praxe. V rámci výukových setkání/seminářů jsou prezentovány a znovu prožívány klíčové momenty a vztahy mezi profesionály a institucemi, které mohou spolurozhodnout o dalším osudu pacienta/klienta. Formou týmové spolupráce na případové studii vzniká prostor sdílet, modelovat a testovat proces péče a zapojení jednotlivců a institucí do vyjednání, zajištění a poskytování služeb. Předmět koresponduje s tématem Participace uživatelů služeb na jejich designu a je funkčně propojen i s dalšími tématy předmětů příbuzných okruhů (Personální management, Systémy zdravotní a sociální péče, Ekonomie a ekonomické subjekty v systému sociálních a zdravotních služeb, Etika,

Komunitní rozvoj). Předmět je veden napříč tématy postihujícími koordinaci s ohledem na vývoj zdravotního stavu

české populace v evropském kontextu. Očekávané znalosti studentů by měly navázat na schopnost orientovat se v problematice evropských systémů péče, analyzovat jejich vybrané aspekty, identifikovat přednosti a slabé stránky jednotlivých modelů a přenést to, co je možné a užitečné do stávajícího systému péče v ČR. Měrnými jednotkami pro modelování situací podporujících koordinaci je znalost mezinárodních institucí (EU, WHO, OECD), jejich struktury a klíčových dokumentů. Neméně důležitá je znalost demografického vývoje a jeho tendencí pro několik příštích desetiletí.