Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkumné metody v sociální a zdravotní praxi II.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMRNPK017

Sylabus

Obsah a struktura: * OKRUH 1: Základní náležitosti designování výzkumného projektu a jeho nutné součásti:

1) nalezení vhodného tématu a jeho uchopení pro analýzu; (2) epistemologický přístup k zamýšlenému výzkumnému problému; (3) zasazení a ukotvení zkoumaného problému v relevantní teorii a konfrontace teoretických poznatků s vlastním předporozuměním; (4) vytvoření konkrétních výzkumných otázek; (5) volba vhodné metodologie a konkrétních metod pro vytváření dat; (6) vytvoření vhodného vzorku pro výzkum; (7) volba metod pro analýzu dat; (8) zhodnocení etické stránky a vlastní pozice v rámci zkoumané problematiky. Četba k okruhu: CRESWELL, John W. (2007): Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. Thousand Oaks: Sage Publications. * OKRUH 2: Základní přístupy k výzkumu a teoretické ukotvení výzkumu. Paradigmatické války a čtyři přístupy: (post)pozitivismus, sociální konstruktivismus, advokační/kritický přístup a pragmatismus. Vybrané teorie a jejich aplikace na konkrétní témata. Četba k okruhu: BECKER, Howard (1967): Whose Side Are We on? In: Social Problems, 14: 3, 239-247. * OKRUH 3: Metody vytváření, zpracování a analýzy dat. Základní praktické náležitosti kvalitativních (rozhovory, pozorování, desk research) i kvantitativních (dotazníky) přístupů k vytváření dat. V rámci zpracování: proces kódování + fenomén CAQDAS: jak může počítačový software pomoci a ulehčit zpracování a analýzu dat. Metody analýzy dat: vybrané kvalitativní i kvantitativní metody. Četba k okruhu: GLÄSER, Jochen; LAUDEL, Grit (2013): Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. In: Forum: Qualitative Social Research, 14: 2, nepaginováno. MAYRING, Philipp (2000): Qualitative Content Analysis. In: Forum: Qualitative Social Research, 1: 2, nepaginováno. NOVOTNÁ, Hedvika; ŠPAČEK, Ondřej; ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, Magdaléna (2019): Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. * OKRUH 4: Kvalitativní, kvantitativní a smíšené výzkumy - jejich silné a slabé stránky; základním principům, upotřebitelnosti i aplikovatelnosti (jaká data přinášejí, jak můžeme vytváření dat kontrolovat a jak se do dat promítají emoce typu studu nebo lež). Smíšené výzkumy: jejich typy a možnosti propojení. MASON, Jennifer (2006): Mixing Methods in a Qualitatively Driven Way. In: Qualitative Research, 6: 1, 9-25. SANDBERG, Sveinung (2010): What can “Lies” Tell Us about Life? Notes towards a Framework of Narrative Criminology. In: Journal of Criminal Justice Education, 21: 4, 447-465. TOUŠEK, Ladislav; WALACH, Václav; KUPKA, Petr; et al. (2018): Labyrintem zločinu a chudoby: kriminalita a viktimizace v sociálně vyloučených lokalitách. Brno: Doplněk. * OKRUH 5: Angažovaný výskum, teoretická pozicionalita na príklade feministického výskumu vo kvantitatívne, kvalitatívnej a zmiešanej výskumnej stratégii (feministický empricizmus, feministická teória stanoviska a postmoderný feminizmus). Četba k okruhu: KROOK, M., L. 2007 Are There Feminist Research Methods? Paper presented at the Second Conference of the Association of Feminist Epistemologies, Methodologies, Metaphysics, and Science Studies, Women and Gender Studies Program, Arizona State University, Tempe, AZ, February 8-10, 2007, [online], dostupné na SZAPUOVÁ, M.

2009. Poznávajúci subjekt, epistemické komunity a rod In: SZAPUOVÁ, M. (ed.) Situovaná veda. Podoby a kontexty tvorby poznania, Bratislava : Centrum rodových štúdií, ISBN 978-80-969389-7-1, s. 121 - 239 * Výstup: Student/ka: Umí formulovat výzkumné téma a designovat k němu kvalitní výzkumný projekt se všemi jeho náležitostmi. Orientuje se etice výzkumu a dokáže přemýšlet nad výzkumnou činností reflexivně, tedy že do ní vždy vnáší sebe a tím ji nějakým způsobem ovlivňuje. Dokáže orientovat v základných typech výzkumu a vhodně je aplikovat na zvolené téma. Formuluje vlastní výzkumný projekt a provede jeho pilotáž (realizuje jeden výzkumný rozhovor nebo 5 dotazníků a zpracuje je).

Anotace

V rámci kurzu se studentky a studenti naučí, jak koncipovat výzkumný projekt, aby mohli v odpovídající kvalitě odevzdat svůj diplomový projekt. Během kurzu bude kladen důraz zejména na praktické stránky výzkumného projektu a výzkumu samotného, včetně nácviku vedení rozhovoru nebo realizace dotazníků přímo v terénu a jejich zpracování.