Charles Explorer logo
🇬🇧

Community development

Class at Faculty of Humanities |
YMRNPK027

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* 1. BLOK: ÚVOD DO KOMUNITNÍHO ROZVOJE:

Hlavní termíny používané v oblasti popisující komunitu, pojmy, jejich obsah, význam a vzájemná souvztažnost. Vymezení role komunity a její role v systému péče o zdraví. Role komunity v oblastech komunitní práce, komunitní péče a komunitního plánování;

Příklady dobré praxe a nástroje participativního přístupu a propojení zdravotní a sociální péče. Peer, dobrovolnictví, pacientské organizace, Zdravotnictví: paliativní péče, domácí péče, primární péče. Využití analytických nástrojů pro úvahu nad možnostmi modelových procesů pro realizaci komunitní péče.

* 2. BLOK: ODBORNÍCI A ORGANIZACE POSKYTOVATELŮ SLUŽEB PŮSOBÍCÍ V KOMUNITĚ

Téma popisuje profesní způsobilost a kompetence odborníků působících v terénní péči, vazby na organizace a institucionální podporu komunitních aktivit. Vynechána není problematika úhrady a financování podpůrných služeb a hospodaření samosprávných celků ve vtahu ke komunitě.Důležitými oblastmi pro popis a uchopení tématu komunitního rozvoje jsou otázky mezirezortní a multidisciplinární spolupráce, stejně jako hledání inspirace z jiných systémů péče pro systém péče v ČR. Zdraví v 21 století a jeho realizace na komunitní úrovni. Národní akční programy realizované MZ - Zdraví 2030. Infrastruktura péče o zdraví na komunitní úrovni. Zdravotní a sociální intervence na komu nitní úrovni.

* 3.BLOK: KOMUNITNÍ PRÁCE A MAPOVÁNÍ KOMUNITY

Specifické téma komunitní práce jako druhu sociální práce a mapování komunity v jejích: problémech, zdrojích a možnostech řešení problému je prezentováno odborníkem z oboru s praxí komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách a prezentací příkladů dobré praxe.

* 4.BLOK: MODELOVÁNÍ KOMUNITNÍHO PLÁNU, KOMUNITNÍHO PROBLÉMU A JEHO ŘEŠENÍ.

Závěrečný blok je syntézou předchozích tří. Studenti mohou prezentovat návrhy případových studií, na kterých pracovali v multidisciplinárních skupinách, zároveň se záznamem neobvyklých a při tom realizovatelných řešení péče a rozvoje v komunitě s využitím jejího předchozího mapování.

* Výstupy:

Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera/sociálního pracovníka/pracovnice, který/á: ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat; zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet; umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb; chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál; chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam; umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza); zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity; chápe význam a principy komunitního plánování; umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět syntetizuje základní funkční okruhy komunitní péče a komunitní práce, je členěn do čtyř tematických bloků/částí.

Kontextuální rámec předmětu zohledňuje téma komunity a podmínek komunitního rozvoje: role institucí, jednotlivců a nástrojů jejich propojení. Zvláštní pozornost je zaměřena na komunitní péči, a to její sociální, pedagogické i zdravotnické rozměry. V přednáškách a praktických seminářích vytváří vyučující pro studenty prostor sdílet, modelovat a testovat proces mapování komunity, využití jejích zdrojů, zahrnutí do společných věcí a posilování sounáležitosti. Proces učení v rámci předmětu Komunitní rozvoj je zakončen zpracováním a prezentací případové studie mapování komunity a řešení problému v rámci konkrétní komunity z oblasti praktických zkušeností studenta z oblasti sociální, nebo zdravotní služby. Důraz při hodnocení práce a nabytých vědomostí a praktických dovedností studenta je kladen na schopnost prezentovat výsledky případové studie ve vztahu k tématu sociální práce, vlastní praktické zkušenosti a dalším předmětům magisterského studia z oblasti řízení (personální management, projektové řízení, evropské systémy zdravotní a sociální péče a jejich koordinace, etika).