* Obsah a struktura:
První část zasazuje projektový management do organizační praxe a ukazuje příklady jeho využití při řízení organizačních změn a při fundraisingu. Následně se studenti seznamují s hlavními dotačními tituly, především se Strukturálními fondy EU, Finančními mechanismy EHP/Norsko a s tzv. Švýcarskými fondy. Učí se znát jejich základní architekturu a jejich implementační struktury. Následuje definování klíčových pojmů, jako jsou: projekt, projektový management a projektový cyklus a rozbor průběhu a výstupů jednotlivých fází. Při jejich rozboru je důraz kladen především na fázi analytickou a plánovací. Obě tyto fáze si každý student vyzkouší při tvorbě vlastního cvičného projektu. Hodnotící, implementační a evaluační fáze projektové cyklu jsou studentům představeny v základních rysech. Studenti jsou upozorněni na předpoklady úspěšného zvládnutí těchto fází a na konkrétních příkladech řeší předložené problémy, které se objevily při implementaci jiných projektů. V předmětu je akcentováno získávání specifických dovedností, které by se měl osvojit každý úspěšný projektový manažer. Předmět je koncipován tak, aby jeho každý absolvent dokázal být platným členem projektového týmu a jako takový pak uměl úspěšně zvládat všechny fáze projektového cyklu.
* OKRUH 1:
Provoz versus projekt, řízení organizačních změn s využitím projektového managementu, projektový management ve fundraisingu, klíčové dotační tituly - Strukturální fondy EU, Finanční mechanismy EHP/Norsko, Švýcarské fondy, významné národní a mezinárodní nadace.
Četba k okruhu:
NĚMEC, V. 2002. Projektový management. Praha: Grada Publishing, str. 11-18.
VRZÁČEK, P. 2008. Projektový management. Praha: FHS UK, str 1-12.
* OKRUH 2:
Projektový cyklus a jeho fáze, využití tvorby problémového stromu v analytické fázi, problém, jeho příčiny a důsledky, kaskádování problémů, plánování s využitím logického rámce, Ganttovo schéma - jeho struktura a tvorba, rozpočtování a management rizik v plánovací fázi.
Četba k okruhu:
DOLEŽAL, J. a kol. 2016. Projektový management. Praha: Grada Publishing, str. 75 - 105.
VRZÁČEK, P. 2008. Projektový management. Praha: FHS UK, str. 13 - 40.
* OKRUH 3:
Hodnotící fáze - kritéria a způsoby hodnocení, uzavírání smluv a právní náležitosti, implementační fáze projektového cyklu, reporting, vedení týmu, konflikt a zásady jeho prevence, respektive řešení, evaluace projektu - ex ante, in curso, ex post. Využití výsledků evaluace při řízení kvality projektových aktivit.
Četba k okruhu:
BURKE, R. 2002. Project Management. Planning and Control Techniques. Chichester. Wiley and sons, p. 203 - 228.
VRZÁČEK, P. 2008. Projektový management. Praha: FHS UK, str. 41 - 51.
* Výstup:
Student/ka:
Zná mechanismy, kterými je možné spolufinancovat činnost organizace z veřejných i soukromých zdrojů.
Zvládá vytvořit problémový strom a k němu sestavit logický rámec.
Dokáže popsat průběh jednotlivých fází projektového cyklu a definovat jejich výstupy.
Je připraven/a být aktivním členem projektového týmu a to jak v analytické, tak v implementační fázi projektového cyklu.
Projektový management využívají stávající organizace při řízení organizačních změn a při fundraisingu z veřejných rozpočtů a ze soukromých nadací. Získání kompetencí projektového řízení tak patří k základní výbavě každého manažera, včetně manažerů, kteří řídí poskytovatele sociálních a zdravotních služeb. Důraz je v předmětu kladen především na úspěšné zvládnutí přípravné fáze projektového řízení, zvláště pak její analytické a plánovací části.
Předmět studentům nabízí základní orientaci v dotačních systémech EU, EHP/Norsko, tzv. Švýcarských fondech a v dalších významných dotačních titulech.