Charles Explorer logo
🇬🇧

Ethics of Helping Professions

Class at Faculty of Humanities |
YMRP0002

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Zpracovat cca na 2 A4 písemnou reflexi zvoleného etického problému své profese jako podklad pro ústní pohovor. Znalost širšího kontextu zvoleného problému na základě studia základní literatury a hlubší seznámení s vybraným problémem na základě konfrontace s odbornou literaturou (monografie, odborný článek). Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 80%.

V případe přechodu na online výuku bude tato probihat v MS Teams, požadavky k atestaci předmetu se nezměni. Učast bude zaznamenana tamtéž. * Povinná literatura: BANKS, S. Ethics and values in social work. New York: Palgrave, 2001. 217 p. ISBN 0-333-94798-3. BEAUCHAMP, T. L., Childress, J. F. Principles of Biomedical Ethics. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-514332-9. FISCHER, O. Etika pro sociální práci. Praha: JABOK, 2008. ISBN 978-80-904137-3-3. HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7. KUTNOHORSKÁ, J. et al. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7. MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1024-2. MUSIL, L. Ráda bych Vám pomohla, ale…“. Dilemata práce s klienty v organizacích. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 2004. 243 s. ISBN 80-903070-1-9. PTÁČEK, R. et al. Základy etiky a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3976-2. ŠIMEK, J. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: Grada, 2003. 80-247-0440-4. ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5. VÁCHA, M. et al. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0. * Doporučná literatura: DUBOIS, B. Social work: an empowering profession. Boston: Allyn & Bacon, 2008. ISBN 978-0-205-50483-1. DUDOVÁ, R. Interrupce v České republice: zápas o ženská těla. Praha: SÚ AS ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-214-6. GARRETT, T. M. et al. Health Care Ethics: principles and problems. New Jersey: Prentice-Hall, 2001. ISBN 0-13-019448-4. GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-809-8. HAŠKOVCOVÁ, H. Informovaný souhlas. proč a jak?. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-497-3. HAŠKOVCOVÁ, H. Práva pacientů - komentované vydání. Havířov: Nakl. A. Krtilové, 1996. ISBN 80-902163-0-7. HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 978-80-7262-471-3. HAVRDOVÁ, Z. et al. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2010. ISBN 978-80-87398-06-7. JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-922-4. MUNZAROVÁ, M. Eutanazie nebo paliativní péče?. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1025-0. MUNZAROVÁ, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0924-4. REAMER, F. G. Social work values and ethics. New York: Columbia University Press, 2006. ISBN 0-231-13789-3. SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1. ŠIMEK, J. Etika klinického výzkumu a role etických komisí v jeho regulaci. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3397-5. THOMASMA, D. C. - KUSHNEROVÁ, T. Od narození do smrti: etické problémy v lékařství. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0883-5. Studijní opory: http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=479

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

záměr vzhledem k profilu absolventa:

Hlavním záměrem předmětu je zvýšit vnímavost studentů k etickým aspektům jejich profese, naučit je rozpoznávat a formulovat etická dilemata a argumentovat způsoby jejich možného řešení. cíle/výstupy:

- dovede rozeznat specifická hodnotová východiska při řešení etických dilemat

- interpretuje klíčové evropské hodnoty a aplikuje je na sociální a zdravotní problematiku. témata výuky 1) Oblast obecné etiky a základů etiky v pomáhajících profesích

Morálka a etika, etika jako filozofická disciplína; fenomenologie morálky - morálka a její sociální a individuální rozměr; vznik morálních norem a jejich formalizace; heteronomní a autonomní morálka; etika absolutistická a relativistická – proměna mravních norem v čase; etika deskriptivní a normativní; etické kořeny naší kultury, zdroje morálního rozvažování v postmoderní době; profesní etika; etický kodex jako charakteristický znak profese; pomáhající etika a moc – profesní etika jako její regulace. 2) Oblast lékařské/zdravotnické etiky

Hippokrates a hippokratovská deontologická tradice; proměny vztahu zdravotníka a pacienta (paternalismus a partnerství); tzv. dehumanizace medicíny ve 20. stol. a hnutí za práva pacientů; moderní lékařská/zdravotnická etika a její principy; Konvence o biomedicíně – autonomie pacienta a právo na sebeurčení, informovaný souhlas, právo na informace (problematika pravdy o zdravotním stavu pacienta) a právo na ochranu soukromí (povinná mlčenlivost); lidská důstojnost – člověk jako osoba; počátek lidského života – status lidského embrya, interrupce

(pro choice x pro life), prenatální diagnostika, předčasně narozené děti, asistovaná reprodukce; závěr lidského

života – thanatologie, důstojné umírání, paliativní péče a hospice, eutanázie (historické souvislosti, pro a proti, současný stav v Evropě, možnost legalizace v ČR), ukončení neúčinné léčby, rozhodování v závěru života a dříve vyslovená přání; transplantace orgánů – etické souvislosti; lékařský výzkum a etika, role etických komisí. 3) Oblast etiky v sociální práci

Otázka po dobru jako integrální součást dobré profesní praxe; typologie přístupů k etice v sociální práci – intuicionismus, emotivismus, deontologie, teleologie, přirozeno-právní a pozitivně-právní přístup, utilitarismus, etika ctností; profesionalismus a etické kodexy, etický kodex sociálních pracovníků ČR (vznik, obsah, závaznost, kritika); role hodnot v sociální práci; sebeurčení a autonomie jedince jako východiska etické reflexe – člověk jako osoba (inkluzivismus x exkluzivismus), důstojnost lidské osoby, lidská práva a sociální spravedlnost v kontextu sociální práce; etická dilemata v sociální práci a možné způsoby jejich řešení (např. vyhýbání se dilematu, racionalizace dilemat, neutralita a favorismus, jednostrannost a symetrie apod.).