Předpokládá se samostatná práce studenta v min. rozsahu 16hod. při studiu textů a dokumentů (vložených v Moodle) k teorii a praxi sociálního výzkumu v sociálních a zdravotnických organizacích, které doplňují přednášky a cvičení, a zpracování seminární práce. Podkladem pro hodnocení studenta je písemný návrh (kvalitativního) výzkumného projektu a jeho ústní obhajoba. Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 80%.
V případě potřeby přesunu výučby do online prostoru (z důvodu hygienických opatření ve vztahu k pandemické situaci) bude výučba realizovaná pravidelnou konferenční výukou v prostředí MS Teams https://dl.cuni.cz/ms-teams/
Povinná literatura: ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770. Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v Moodle kurzu Doporučená literatura: BRYMAN, A. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004. DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1993. 374 s. ISBN 80-718-4141-2. DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893. GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. In Biograf, Praha: Časopis Biograf, 2000. vol. 23. ISSN 1211-5770. GUILLEMIN, M., GILLAM, L. Etika, reflexivita a „eticky důležité okamžiky “ve výzkumu. In Biograf, Praha: Časopis Biograf, 2004. s. 11-31. vol. 35. ISSN 1211-5770. GUMMESSON, E. Qualitative methods in management research. Newbury Park: SAGE Publications, c2000. HEATH, A. W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Časopis Biograf. [online]. Praha: Časopis Biograf, 1997. [cit. 2014-03-22]. Dostupné z <<http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110>>. ISSN 1211-5770. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2. CHENAIL, R. J. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Časopis Biograf. [online]. Praha: Časopis Biograf, 2000. vol. 21. [cit. 2014-03-22]. Dostupné z <<http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101>>. ISSN 1211-5770. KAUFMANN, J. C. Chápající rozhovor. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 151 s. Překlad Marie Černá. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-807-4190-339. Lindbloom, J. „Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" In Biograf, 2004. s. 85-95. vol. 35. ISSN 1211-5770. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001. 99 s. ISBN 80-858-3477-4. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7. RIESSMAN, C. K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. Překl. Martin Štulrajter. ISBN 80-551-0904-4. STRAUSS, A. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Překl. S. Ježek. ISBN 80-858-3460-X. THYER, B.(ed.). The handbook of social work research methods. Thousand Oaks: Sage Publications, 2009. p. 345-364. YIN, Robert K. Case study research: design and methods. 4th ed. Los Angeles: Sage, c2009. Applied social research methods series, vol. 5. ISBN 978-1-4129-6099-1.
Kurz začíná úvodem do teorie a epistemologie sociálního a organizačního výzkumu, kdy je pozornost věnována logice (resp. logikám) výzkumu založenému na principech a pravidlech věd o člověku a lidské společnosti. Po uvedení do podobností a rozdílů mezi kvalitativními a kvantitativními přístupy ke zkoumání sociální reality, je pozornost zaměřena na základní principy, pojmy a strategie kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, různým výzkumným designům a základním technikám sběru dat. V průběhu semestru studenti vypracují návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku, výběru techniky sběru dat a přípravě na sběr dat. Studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů.
Cíle kurzu:
• Uvést studenty do epistemologie sociálního výzkumu, do problematiky subjektivismu a perspektivismu ve vědách o člověku, a do problematiky produkce validního vědění o „otevřených systémech“, jakými jsou sociální skupiny, instituce a organizace
• Seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo ve svých pracovních/přirozených prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii
Obsah přednášek a seminářů:
VÝUKOVÝ BLOK 1:
- Co je sociální (a organizační) výzkum, a k čemu je dobrý?
- Jaký je vztah mezi sociální prací a sociálním výzkumem?
- Základní epistemologické problémy a výzvy (sociálního) výzkumu
- Logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu
VÝUKOVÝ BLOK 2:
- Výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky
- Výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu
- Výběr respondentů v kvalitativním výzkumu, problém validity a reliability
VÝUKOVÝ BLOK 3:
- Etické otázky v sociálním výzkumu
- Vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu dat
- Projekt kvalitativního výzkumu – základní logika a struktura plánování vlastního výzkumu
Výstupy semestru:
Student:
- Umí pojmenovat a vysvětlit základní epistemologické problémy a výzvy sociálního výzkumu
- Dokáže objasnit problematiku subjektivizmu a objektivizmu v sociálním výzkumu
- Formuluje základní principy kvalitativního výzkumu
- Umí formulovat výzkumnou otázku v rámci zvoleného výzkumného problému
- Navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému