Charles Explorer logo
🇬🇧

Health Systems in International Comparison

Class at Faculty of Humanities |
YMRP0012

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 75%.

* Povinná literatura:

JANEČKOVÁ, H., HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 294 s. ISBN 978-807-3675-929.

HNILICOVÁ, H., DOBIÁŠOVÁ, K. Podpora zdraví v České republice. Zdravotnictví v České republice, 1/2012 2 - 12 dostupné z [cit. 2017-11-21].

HNILICOVÁ, H. ,NOME, S., DOBIÁŠOVÁ, K., ZVOLSKÝ, M., HENRIKSEN, R., TULUPOVA, E. Comparison of Alcohol Consumption and Alcohol Policies in The Czech Republic and Norway. Cent Eur J Public Health 2017; 25 (2): 145-151

HNILICOVÁ, Helena. Mighealth: Informační síť o dobré praxi ve zdravotní péči pro migranty a etnické menšiny v Evropě [online]. 2008, poslední revize 20. 12. 2012 [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: >.

* Doporučená literatura:

FRIED, B., GAYDOS, L. World health systems: challenges and perspectives. Second edition. Chicago: Health Administration Press, 2012. 779 p. ISBN 978-156793-420-5

Bundesministerium für Gesundheit [online]. c2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: >.

Ministerstvo zdravotnictví České republiky. Ministerstvo zdravotnictví České republiky [online]. c2010, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: >.

National Institutes of Health. National Institute of Health [online]. 2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: >.

NHS Choices - Your health, your choices. National Health Service [online]. 2013, poslední revize 02/09/2013 [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: .

ÚZIS ČR. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. c2010-2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: .

Zdravotnictví a medicína. Zdravotnictví + medicína [online]. c2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: >.

European Health Consumer Indexes. Health Consumer Powehouse [cit. 2017-11-21. Dostupné z https://healthpowerhouse.com/publications/

Studijní opory: http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=617

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět přispívá ke schopnosti studenta interpretovat sociální a zdravotní problematiku v jejím historickém a legislativním kontextu a orientovat se v principech evropských zdravotnických systémů a ve zdravotní politice EU.

Seznámí studenty s organizací zdravotnictví u nás a ve vybraných zemích, ve vztahu k širším sociálně- ekonomickým souvislostem a determinantám zdraví a kulturně-historickému kontextu.

Cíle/výstupy:

• schopnost orientovat se v problematice zdraví a porozumět faktorům, které jej nejvíce ovlivňují s ohledem na vývoj zdravotního stavu české populace

• schopnost orientovat se v problematice zdravotnických systémů a analyzovat jejich vybrané aspekty, identifikovat přednosti a slabé stránky jednotlivých modelů; schopnost kriticky zhodnotit zdravotnictví v jednotlivých zemích

• vést studenty k samostatnému a kritickému pohledu na příčiny problémů ve zdravotnictví a na možnosti jejich řešení

• schopnost definovat současné trendy ve vývoji zdravotnických systémů ve světě a jejich podobu v ČR témata výuky:

• Zdravotnictví jako systém a principy jeho fungování, hlavní atributy zdravotnických systémů (dostupnost péče, kvalita, ekonomická efektivita, vstřícnost zdravotnického systému)

• Současné trendy ve vývoji zdravotnických systémů - vnější požadavky a tlaky na zdravotnické systémy

• Zdravotní politika a její cíle; společenská a individuální odpovědnost za zdraví, právo na zdravotní péči; zdravotní politika v EU

• Financování zdravotnictví a metody úhrady poskytovatelům

• Výklad modelů zdravotnictví na příkladech vybraných zemí – americké, britské a německé zdravotnictví a jejich srovnání

• Hodnocení zdravotnických systémů mezinárodními institucemi (EU, WHO, OECD).

• České zdravotnictví, základní principy; financování, organizační struktura a její vývoj; silné a slabé stránky; aktuální problémy českého zdravotnictví.

• Demografický vývoj a zdravotní stav české populace v mezinárodním srovnání

Formy výuky: seminář s výklady a diskusí se studenty + práce ve skupin